De kracht van data VLAIO – 23 juni 2023 Een paar weken geleden verscheen in De Tijd een artikel over hoe de Oost-Vlaamse bakkerijketen Aernoudt, data en kunstmatige intelligentie inzet om de ideale voorraad voor elk van hun winkels te bepalen. Het ingezette algoritme houdt rekening met verkopen uit het verleden, de sluitingsdagen van concurrenten/collega’s, het weer, … Op die manier slaagt Aernoudt erin om 10-15% minder brood en banket weg te moeten gooien. Het inzetten van data kan dus zorgen voor voorraadoptimalisatie en vraagvoorspelling. Daarbij worden niet alleen de kosten verlaagd, maar ook verspilling wordt voorkomen. Data blijven verder ook belangrijk om aan klantensegmentatie en gepersonaliseerde marketing te kunnen doen maar ook een betere klantenservice organiseren behoort tot de mogelijkheden. De inzet van data en kunstmatige intelligentie is niet het voorrecht van webshopgiganten en grote retailketens, dat bewijst Anna Pops, een modespeciaalzaak voor kinderen in Aalst. Via een proefproject van de Odisee hogeschool en met steun van de kmo-groeisubsidie van VLAIO, slaagde Anna Pops 8 jaar winkeldata aan te wenden voor een efficiëntere marketing en een persoonlijker service. Ook ijsverkoper Foubert, met een ijssalon in Sint-Niklaas en in Antwerpen, zet data in. De data die verzameld worden door de ijskarren die ijsjes brengen tot bij de klanten thuis, worden gebruikt voor een efficiëntere routing, het juiste tempo, het juiste moment voor een bepaalde wijk, … Meer informatie: kmo-groeisubsidie de themapagina's "artificiële intelligentie" op de VLAIO-website (credits foto: Markus Winkler) Lees meer
Digitale technologie voor de fysieke winkel VLAIO – 18 april 2023 Fygitaal winkelen uitgetest: 12 winkels in Antwerpen testten met steun van VLAIO en EFRO innovatieve, digitale toepassingen uit om de beleving voor de consument te versterken. Lees meer
Cybersecurity en detailhandel VLAIO – 27 februari 2023 Cybersecurity is een belangrijk onderwerp voor detailhandelaars en het is belangrijk om proactief stappen te ondernemen om de onderneming te beschermen. Door in te zetten op een sterk beveiligingssysteem, regelmatig updates uit te voeren, medewerkers te sensibiliseren en beveiligde verbindingen te gebruiken, kunnen retailers het risico op cyberaanvallen verminderen en hun zaak beschermen. Lees meer
De E-commerce Podcast VLAIO – 17 november 2022 Podcasts zijn een leuk medium om duiding te krijgen bij de actualiteit, om naar verhalen te luisteren, maar ook om snel iets op te steken over een bepaald onderwerp. En dat kan dan ook nog eens tijds- en plaatsonafhankelijk. Ook over e-commerce kan nu extra kennis opgedaan worden via dit medium. Cis Scherpereel, e-commerce strateeg en in 2021 nog uitgeroepen tot “e-commerce personality of the year”, is gastheer van “De E-commerce Podcast”. Cis wil met zijn podcastreeks ervaren e-commerce-ondernemers uit diverse branches aan het woord laten en hun ervaring laten delen. Daarnaast komen ook topics zoals de metaverse, verkopen via marktplatformen, fulfilment, online betalingen, … aan bod. De E-commerce Podcast is te beluisteren via Spotify en Apple Podcasts. Lees meer