Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Welke elementen mogen niet in je e-mail ontbreken?

in E-mailmarketing

E-mailmarketing is enorm belangrijk voor je contentstrategie en het vergt zeker de moeite om hier tijd in te steken. Maar effectieve e-mails schrijven die je klanten gaan openen en volledig gaan lezen, kunnen vaak een hele uitdaging zijn. Het is immers niet omdat je een groot adressenbestand hebt, dat je e-mails ook gaan aanslaan. Daarom vertellen we je graag welke elementen er zeker niet in je e-mail mogen ontbreken.

1. Een duidelijk doel

Wanneer je een e-mail wilt sturen, dan is het belangrijk om hierbij steeds een duidelijk doel voor ogen te houden. Denk daarom op voorhand na over de resultaten die je wilt bereiken met je e-mail. Wil je dat je lezers doorklikken naar je website? Wil je dat ze iets kopen? Wil je dat ze een filmpje bekijken? Pas wanneer je je doel hebt gekozen, kan je een e-mail gaan schrijven die het gewenste effect gaat opleveren.

Probeer bovendien om het zo simpel mogelijk te houden en slechts één doel per mail na te streven. Wanneer je bijvoorbeeld in je mail vraagt om een blogpost lezen, fan te worden op Facebook en ook nog een product te kopen, dan is de kans klein dat je lezer dat allemaal gaat doen. Wanneer je daarentegen enkel doorverwijst naar je blogpost, dan is het voor je lezer duidelijk wat hij of zij moet doen en is de actie laagdrempeliger.

2. Een afzender

Zorg ervoor dat mensen in hun inbox duidelijk kunnen zien van wie de e-mail afkomstig is. Het beste is om als afzender de naam van je organisatie of van een persoon te gebruiken. Wanneer mensen enkel een e-mailadres zien of - nog erger - geen afzender, dan loop je het risico dat je e-mail als spam gaat worden beschouwd.

3. Een aantrekkelijke onderwerpregel

Het onderwerp van je e-mail is eigenlijk een soort van advertentie die gaat bepalen of je ontvangers de e-mail al dan niet gaan openen. Daarom is het belangrijk om een korte en aantrekkelijke titel te schrijven die de nieuwsgierigheid opwekt en die ontvangers gaat overtuigen om de mail te bekijken. Zo kan je bijvoorbeeld proberen om de onderwerpregel zo relevant mogelijk te maken door deze automatisch te personaliseren met de naam van je ontvanger.

4. Een correcte aanspreking

Val niet meteen met de deur in huis, maar start je e-mail altijd met een gepaste begroeting. Op die manier weten mensen meteen voor wie de e-mail bedoeld is, voelen ze zich meer aangesproken en kom jij ook een stuk vriendelijker over.

Wel is het belangrijk om rekening te houden met de gepaste mate van formaliteit. Bij sommige doelgroepen is bijvoorbeeld een formele aanspreking vereist, terwijl bij andere doelgroepen een informele begroeting dan weer meer gesmaakt wordt. Zoek daarom uit wie je publiek is en wat hun verwachtingen zijn.

5. Een boodschap die to the point is

Wanneer je een e-mail stuurt, dan is het natuurlijk de bedoeling om een boodschap over te brengen. Belangrijk is om geen ellenlange mail op te stellen, maar je boodschap net kort en bondig te verwoorden. Probeer hierbij om:

  • Zo snel mogelijk tot de hoofdzaak te komen en niet rond de pot te draaien.
  • Een lijstje of tussentitels te gebruiken wanneer je meer dan één punt hebt. Zo behoud je het overzicht en maak je je tekst scanbaar, waardoor je lezer meteen de hoofdpunten meekrijgt en de boodschap beter gaat overkomen.
  • Bij een lange tekst enkel een introductie te geven en vervolgens verder te linken naar het artikel op je website.

6. Een duidelijke call-to-action

Wanneer je e-mail stuurt, dan wil je meestal ook dat mensen een bepaalde actie gaan ondernemen. Maar je lezers kunnen natuurlijk niet raden welke dat is. Daarom is het belangrijk om een duidelijke call-to-action in je e-mail te verwerken die mensen vertelt wat ze moeten doen. Denk hierbij aan ‘koop nu’, ‘lees meer‘ en dergelijke.

Bovendien is het belangrijk dat je je call-to-actions ook klikbaar maakt, zodat je lezers meteen op de juiste pagina terechtkomen. Nog beter is om ze in de vorm van een button te plaatsen of ze een groter en gekleurd lettertype te geven, zodat lezers er niet langs kunnen kijken.

7. De juiste afbeeldingen

Afbeeldingen trekken meteen de aandacht en spreken vaak meer aan dan een gewone plain text e-mail. Al is het wel belangrijk om enkel afbeeldingen te gebruiken die een meerwaarde bieden. Wanneer je niet meteen een afbeelding hebt die bij jouw boodschap past, dan werkt een textuele mail vaak beter. Daarnaast let je best ook op:

  • De grootte: een te grote afbeelding ervoor kan zorgen dat je e-mail traag laadt.
  • Filters: sommige e-mailclients blokkeren afbeeldingen om veiligheidsredenen. Probeer daarom je e-mail zo op te stellen dat hij er ook zonder afbeelding goed uitziet en zorg ervoor dat je copy dezelfde boodschap vertelt als je foto’s.

8. Een goede afsluiter

Eindig je e-mail nooit abrupt, maar sluit af met een mooie slotzin gevolgd door jouw naam of die van jouw organisatie. Door een goede afsluiter te gebruiken, kan je ervoor zorgen dat je lezer met een positief gevoel over je onderneming achterblijft.

Bovendien is het belangrijker om een afsluiter te gebruiken die bij je aanspreking past. Ben je formeel begonnen, eindig dan ook formeel. Ook hier is het dus belangrijk om rekening te houden met de verwachtingen van je publiek.

9. Contactgegevens en social share buttons

Wanneer je ontvanger de e-mail gelezen heeft, is hij misschien wel nieuwsgierig geworden naar je onderneming. Plaats daarom meteen ook je contactgegevens - zoals je adres, e-mailadres en website - en je social share buttons onderaan je e-mail. In het beste geval delen ze je content op sociale media of beginnen ze je te volgen, wat dan weer nieuwe kansen creëert. 

10. Een uitschrijfknop

Het is nooit goed om iemand ongevraagd te gaan mailen. Wanneer je een nieuwsbrief of commerciële mail stuurt, is het belangrijk om je lezers steeds de mogelijkheid te bieden om zich uit te schrijven. Dat is niet enkel verplicht, het zorgt ook voor waardevolle adressenlijsten met lezers die ook echt geïnteresseerd zijn.