Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Hoe beoordelingen of reviews verzamelen bij klanten?

in Website & webshop

Klanten gaan steeds meer op zoek naar meningen van anderen vooraleer een beslissing te maken. Als onderneming is het dan ook belangrijk om hier rekening mee te houden en ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten voldoende recensies op je website kunnen terugvinden. Zo verhoog je immers de kans op conversies. Al komen die reviews er jammer genoeg niet vanzelf. Daarom geven we je een aantal tips over hoe je je klanten kan overtuigen om een beoordeling op je website achter te laten.

1. Stuur een e-mail na een aankoop

Wanneer je klanten iets gekocht hebben, is het een goed idee om een paar dagen of weken na hun bestelling een mail te sturen met de vraag wat ze ervan vinden, samen met een link naar de reviewpagina. Hun aankoop zit immers nog vers in hun geheugen en wanneer je dan ook nog eens expliciet om een beoordeling vraagt, zijn mensen meer geneigd om hierop in te gaan.

reviews verzamelen via e-mail na aankoop

2. Vraag het op de factuur of kassabon

Wil je er zeker van zijn dat de reviews op je website ook echt door klanten geplaatst worden? Of wil je ook mensen bereiken waarvan je het e-mailadres niet hebt? Dan kan je ook op de factuur of de kassabon vragen om een review. Plaats in dat geval een opvallende link naar je reviewpagina en laat je klanten vervolgens het nummer op de kassabon of het factuurnummer gebruiken als unieke identificatie.

3. Voor wat, hoort wat

Een review schrijven kost tijd en moeite en eigenlijk hebben je klanten er zelf maar weinig voordeel bij. Daarom kan het interessant zijn om voor een tegenprestatie te zorgen. Organiseer bijvoorbeeld een winactie waarbij mensen een cadeaubon of een product kunnen winnen wanneer ze een beoordeling achterlaten. Of beloon klanten die een review achterlaten telkens met een kleine korting op hun volgende aankoop. Op die manier stimuleer je veel meer mensen om een recensie te schrijven.

4. Laat een product of dienst gratis testen in ruil voor een review

Een andere manier om reviews te verzamelen, is door regelmatig een product of dienst te laten testen. Stel zelf een testpanel samen of plaats regelmatig een oproep op sociale media of in je nieuwsbrief met de vraag naar testers. Laat die testers vervolgens gratis een product of dienst uitproberen, in ruil voor een uitgebreid verslag op je blog of in de vorm van een video. Op die manier kunnen andere klanten duidelijk lezen of zien hoe een andere consument het heeft ervaren, wat hen sneller over de streep zal trekken.

Reviews verzamelen - laat een product testen

5. Gebruik kaartjes of stickers

Daarnaast kan je je klanten ook face-to-face om een review vragen. Wanneer mensen bijvoorbeeld net zijn komen eten in jouw restaurant of wanneer je net hun haren hebt geknipt, vraag dan vlak voordat ze weggaan of ze een review willen schrijven. Geef hen in dat geval ook meteen een kaartje mee met een link naar je reviewpagina en de vraag om een beoordeling te plaatsen. Ook is het altijd een goed idee om een reviewsticker op je deur of een andere opvallende plaats te hangen, zoals heel wat restaurants en cafés doen met de beoordelingssticker van Tripadvisor. Zo zien mensen meteen dat reviews belangrijk voor je zijn.

6. Reageer op reviews

Wanneer mensen moeite doen om een review achterlaten, dan zou jij ook moeite moeten doen om hierop te reageren. Wanneer je reageert op reviews, zien mensen namelijk dat je hun feedback leest en dat je er iets mee doet. Hierdoor zullen ook andere klanten meer geneigd zijn om een recensie achter te laten.

Daarnaast is het een algemene regel dat je klanten vaker hoort wanneer ze niet tevreden, waardoor je af en toe ook een negatieve recensie zal krijgen. Is dat erg? Helemaal niet, want je komt op die manier geloofwaardiger over dan wanneer je enkel positieve recensies hebt. Maar wel op één voorwaarde: hier correct op reageren.

Ga de discussie niet online aan, maar bedank je klant voor het bericht, geef aan dat je de situatie vervelend vindt en dat je persoonlijk contact zal opnemen om te zoeken naar een oplossing. Neem vervolgens contact op met je klant via e-mail of telefoon.

Wanneer je het goed oplost, kan je je klant achteraf ook vragen om zijn reactie wat aan te passen en kan je een negatieve situatie makkelijk ombuigen tot iets positiefs.

7. Maak het je klanten makkelijk

Wanneer je mensen om een review vraagt, maak het hen dan zo makkelijk mogelijk. Dat kan je doen door steeds een directe link te geven naar de pagina waarop ze een review kunnen achterlaten en hen duidelijk uit te leggen hoe het hele proces werkt. De tijd van je klanten is kostbaar, dus laat hen zo weinig mogelijk moeite doen.