Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Zoekwoorden onderzoek voor SEO: data versus buikgevoel (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

SEO is er al langer dan 20 jaar. Toch zijn er nog veel bedrijven die nog steeds at random content voor hun website schrijven. We kunnen hierbij concluderen dat je dan eigenlijk potentiële leads in de vuilbak gooit...

Voor de lezers die nog nooit van een zoekwoorden onderzoek gehoord hebben:
Een zoekwoorden onderzoek biedt een antwoord op de vraag: "op welke woorden zoekt mijn doelgroep online?"

Een zoekwoorden onderzoek bestaat uit een lange lijst zoekwoorden met hun zoekvolumes ernaast. De woorden worden onderverdeeld in categorieën en niveaus.

Waarom heb je zoekwoordenonderzoek nodig?

Het zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt om relevante en SEO- vriendelijke teksten, meta titles,... te schrijven. Uit de categorieën en niveaus van het zoekwoorden onderzoek wordt meestal de URL-structuur van de website bepaald.

De bovenstaande alinea moet je niet vanbuiten leren maar ik kan dit wel in één zin samenvatten: een zoekwoordenonderzoek is de basis van SEO en eigenlijk zelfs de basis van je website.

Buikgevoel vs. data

Stel dat je aan een handelaar zou vragen op welke woorden de klanten online het meest zoeken. Je geeft de verkoper twee keuzes: "woonkamer" of "huiskamer".

De handelaar is er rotsvast van overtuigd dat "huiskamer" het belangrijkste zoekwoord is. Zijn klanten gebruiken namelijk constant het woord "huiskamer" in plaats van "woonkamer" in hun conversaties.

De verkoper is zeker van zijn stuk en wil uiteindelijk zijn hele website rond die zoekwoorden gaan bouwen.

Dit is echter GEEN goede aanpak om je content te schrijven of zelfs je website te bouwen. Het was een simpel voorbeeld maar gelijkaardige situaties zoals deze gebeuren nog heel vaak in de praktijk.

Hoe begin ik aan een zoekwoorden onderzoek.?

De eerste stap is om de zoekwoordplanner van Google te openen. De zoekwoordplanner van Google is nog steeds de nr 1 tool. Hij is onlangs in een nieuw jasje gestoken.

Let op: deze tool geeft enkel exacte resultaten als je reeds een bepaalde advertentiekost bij Google Ads hebt. Als je nog geen advertentiekost hebt raad ik je aan om de Chrome extensie "keywords everywhere" te gebruiken.

De tweede stap is om de gewenste zoekwoorden (in dit geval: "woonkamer" en "huiskamer") in te geven.

Hieronder vind je hiervan het resultaat:

Je ziet 6 keer meer gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten zijn op het zoekwoord: "woonkamer". We kunnen concluderen dat "woonkamer" een véél beter zoekwoord is dan "huiskamer".

Daarna ga je zoveel mogelijk zoekwoorden en data gaan verzamelen. Al de informatie ga je in een Excel of Spreadsheets bestand plaatsen en ordenen. Uiteindelijk bekom je meestal een excel bestand met honderden zoekwoorden in.

Ziezo, je hebt zelf een zoekwoorden onderzoek gemaakt!

Zoekwoorden onderzoek voor nieuwe versus bestaande websites

Ik kreeg onlangs de vraag van iemand: Je moet toch geen zoekwoorden onderzoek doen voor een bestaande website?

Bij een bestaande website moet je eerder de focus leggen op het analyseren van de bestaande data. Bij de voorbereiding van het maken van een nieuwe website ga je eerder kijken naar de concurrenten en hun zoekwoorden.

Als je gaat spieken bij de concurrenten moet je altijd 3 vragen bij de hand hebben:

  1. Biedt deze website mijn product of dienst aan?
  2. Is deze content relevant voor mijn doelgroep?
  3. Welke andere woorden worden er nog gebruikt in deze teksten?

Zoekwoord intenties in de praktijk

Net zoals alle woorden kan je ook het zoekwoord “woonkamer” op een bepaalde manier interpreteren. Je moet jezelf afvragen: wat wil de gebruiker zien als hij/ zij een bepaald zoekwoord intypt?

  • “Woonkamer” is een redelijk breed zoekwoord. Hier kun je stellen dat de gebruiker op zoek is naar informatie en/ of inspiratie en eens het aanbod van de verschillende woonkamers wil bekijken. Dit noemen we de informationele intentie.
  • Daarnaast is er nog de navigerende intentie. Dit zijn alle merknamen. In dit geval bijvoorbeeld het zoekwoord: IKEA woonkamer.
  • Als derde intentie is er de commerciële intentie. Hier moet je denken aan zoekwoorden met kleuren, stijlen, groottes, vergelijkingen,... In het geval van een woonkamer kan dit voorbeeld het zoekwoord “beste moderne woonkamer” zijn.
  • Als laatste intentie is er de koopintentie. Dit kunnen zoekwoorden zijn waarbij je een adres opzoekt, een product wil kopen (“woonkamer kopen”).

Een extra tip hierbij is dat je bij ieder zoekwoord eens moet nadenken over de verschillende varianten en alternatieven in je zoekwoorden onderzoek. Je hebt voorbeeld als zoekwoord: “woonkamer kopen” maar je kan bijvoorbeeld ook “kopen woonkamer” hebben als zoekwoord. Zelfs de volgorde is dus belangrijk.

Praktijkvoorbeeld

Hoe vertaal je deze tips nu naar je eigen onderneming? We illustreren dit met een voorbeeld uit de praktijk.

Voor een retailer van bedden en matrassen hebben we bij WiSEO een grondig zoekwoorden onderzoek gemaakt én direct toegepast.

Het resultaat? In juni 2018 lag het verkeer rond de 120 SEO bezoekers per dag. In februari 2019 werd dit verkeer opgekrikt naar 1300 SEO bezoekers per dag. Het organisch verkeer is dus met een factor van 10 gestegen. 

Hoe kan jij dit resultaat bekomen?

Nadat je het grondig zoekwoorden onderzoek hebt afgerond begin je met de bestaande pagina’s te herzien.

Eerst start je met de productpagina’s omdat dit je belangrijkste pagina’s van je website zijn.

Daarna pak je de homepagina aan om tot slot de blogpagina’s te herzien.

;Indien je 2 of meer blogpagina’s van eenzelfde onderwerp hebt probeer je die samen te voegen tot één pagina. Onthoud: één sterke pagina is (letterlijk 10 keer) beter dan talloze andere pagina’s die rond hetzelfde onderwerp gebaseerd zijn.

We raden altijd aan om de focus te leggen op één onderwerp per pagina maar we weten uit ervaring dat dit soms heel moeilijk kan zijn.

Eens je alle pagina’s van je website hebt herbekeken kan je overgaan naar het schrijven van nieuwe content. Ook hier neem je het zoekwoorden onderzoek weer bij de hand.

Na al deze stappen moet je gewoon geduld hebben en volhouden. SEO is van lange duur en daar zijn de aanpassingen van je content het levend bewijs van.

Het kan dagen, weken of meestal zelfs maanden duren tegen dat je resultaat kan zien. Met andere woorden: het zichtbaar resultaat verschilt van website tot website en hangt van verschillende factoren af.

Na het schrijven van 3 nieuwe blogpost ben je niet klaar. Je moet zeker elke maand content blijven maken en alle bestaande teksten blijven optimaliseren.

Maar met deze learnings komt het zeker goed! ;)

Conclusie

In 2019 is een zoekwoorden onderzoek nog steeds belangrijk. Zowel voor bestaande als nieuwe websites. Een zoekwoorden onderzoek kan je volledig zelf maken. Als je dit zelfstandig wil doen moet je wel beroep doen op je logisch verstand om alle zoekwoord intenties voor je onderneming zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Eens je het zoekwoorden onderzoek hebt gemaakt moet je die ieder jaar updaten. Als laatste tip bekijk je eens grondig je eigen website en die van je concullega’s.

 

Gastblog
Gastblog door SEO expert Frederik Vermeire. 
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.wiseo.be