Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Waarom bloggen een meerwaarde is voor een retailer (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

Twijfel je nog of het als retailer wel de moeite waard is om een blog te starten? Dan mag je er zeker van zijn dat het antwoord volmondig ‘ja’ is. Of je nu een klein bedrijf of een multinational bent, bloggen is een onmisbaar deel van je marketing strategie. Het is namelijk een erg waardevolle tool om je bedrijf op de kaart te zetten, gevonden te worden door je doelpubliek en je omzet te vergroten, en dat op een relatief makkelijke en goedkope manier. Zelfs sporadisch een blog of artikel publiceren kan je zaak al vooruit helpen. Waarom? Dat leggen we je graag uit in deze blog.

1. Bloggen verbetert je positie in zoekmachines

Wanneer je een zaak runt, dan wil je natuurlijk dat je (potentiële) klanten je online kunnen vinden. Bloggen kan je hierbij helpen. Het zorgt er namelijk voor dat je SEO aanzienlijk verbetert, wat op zijn beurt ervoor zorgt dat je hoger gaat scoren in zoekmachines en je dus makkelijker gevonden kan worden door jouw gewenste doelpubliek.

Maar hoe kan bloggen nu je SEO verbeteren?

  • Google houdt van nieuwe content
    Zoekmachines houden van nieuwe content. En hoe zorg je regelmatig voor nieuwe content? Door te bloggen! Door regelmatig een nieuw artikel op je website te publiceren, laat je Google weten dat je site actief is en regelmatig geüpdatet wordt. Google beloont die activiteit door je hoger te laten ranken in zoekmachines. Bovendien creëer je zo ook meer pagina’s die Google vervolgens kan indexeren, waardoor je opnieuw een grotere kans hebt om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.
  • Meer interne links
    Wanneer je blogt, dan creëer je dus meer pagina’s op je website, wat zich vertaalt naar meer kansen om intern te linken. En dat is belangrijk, want meer interne links zijn niet alleen goed voor je SEO, ze kunnen ook je bezoekers doorverwijzen naar andere interessante pagina’s op je website. Op die manier kan je je klanten langer op je website houden, het verkeer op je website doen toenemen en uiteindelijk meer nieuwe klanten winnen.
  • Meer keywords
    Bloggen is dus synoniem aan meer content, wat op zijn beurt meer mogelijkheden biedt om belangrijke sleutelwoorden in je teksten te verwerken. Op welke zoekwoorden, onderwerpen of categorieën wil je graag gevonden worden? Ga na welke zoekwoorden je doelpubliek gebruikt en verwerk die woorden in je blogpost. Of schrijf een blogpost rond de zoekwoorden die je wilt targeten. Zo ga je hoger scoren in Google en vergroot je de kans om gevonden te worden. Zoekmachines houden ook van lange en uitgebreide content: 1000 woorden is goed, 2000 beter. Zolang het maar interessant blijft voor je lezers
  • Lezer spenderen meer tijd op je website
    Wanneer je artikels schrijft die effectief gelezen worden, spenderen bezoekers veel tijd op je pagina. En wanneer bezoekers lang op je website verblijven, ziet Google dat als een goed teken. Bezoekers blijven immers nooit lang op slechte websites. Slim gezien van Google, toch?

2. Bloggen lokt meer verkeer naar je website

Naast een betere positie in zoekmachines, kan bloggen er ook voor zorgen dat geïnteresseerde mensen via andere kanalen op jouw website terechtkomen.

Zo vergroot bloggen om te beginnen de kans dat mensen je gaan ontdekken via sociale media. Wanneer je de moeite neemt om artikels te schrijven die mensen interessant gaan vinden, creëer je tegelijkertijd ook content die ze willen delen op sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. En wanneer iemand enthousiast is over jouw blogpost en deze vervolgens deelt op Facebook, dan kan je daardoor een nieuw publiek aantrekken dat ervoor misschien nog nooit van jou had gehoord.

Maar daarnaast kan bloggen ook helpen om je eigen aanwezigheid op sociale media te versterken. Heel wat bedrijven kampen wel vaker met een gebrek aan inspiratie om telkens weer nieuwe content te posten. En na 3 keer je missiepagina gedeeld te hebben op Facebook, zijn je volgers er ook wel op uitgekeken. Wanneer je blogt, garandeer je dat je telkens weer verse content hebt om op sociale media te delen. Op die manier versterk je niet alleen je bereik op de sociale kanalen - zeker wanneer je deze berichten ook nog eens promoot - maar kan je ook heel wat nieuwe websitebezoekers aantrekken die via sociale media naar je website doorklikken om je artikel te lezen.

Zijn je blogposts interessant? Dan belonen andere websites jou daar misschien wel voor met een of meerdere links naar jouw content. Ook dat kan je weer heel wat nieuwe bezoekers opleveren die in eerste instantie niet naar jou op zoek waren, maar die jou toevallig via een andere website gevonden hebben. Met wat geluk blijven ze rondsnuisteren op je website en heb je er een nieuwe klant bij. Bovendien zijn externe links ook erg belangrijk voor je SEO, want het vormt ook een van de factoren die je positie in zoekmachines verbeteren.

3. Bloggen verbetert de relatie met je klanten

Engagement is de sleutel tot succes in marketing. Om een duurzame klantenrelatie op te bouwen, is het dan ook erg belangrijk dat klanten zich betrokken gaan voelen bij jouw bedrijf.

En ook hier treedt bloggen weer op de voorgrond. Een blog vormt namelijk een ideale manier om in contact te komen met zowel je bestaande als je potentiële klanten, aangezien bijna elk blogplatform wel de mogelijkheid heeft om een reactie achter te laten. Maak hier dan ook gebruik van. Hoe? Door bijvoorbeeld tijdens of aan het einde van je blogpost vragen te stellen die je lezers uitnodigen om te reageren.

Al is het niet alleen belangrijk om reacties van je lezers te verzamelen, het is ook cruciaal om die reacties in de gaten te houden, erop te antwoorden en in interactie te treden met je bezoekers. Zo toon je dat bereikbaar bent, wat op zijn beurt het vertrouwen in je zaak gaat versterken. Bovendien blijft een blog langer zichtbaar dan een bericht op Facebook of Twitter, waardoor de kans groter is dat ook andere websitebezoekers jouw interactie - of het gebrek eraan - te zien gaan krijgen. En niemand wil klant worden bij een bedrijf waar ze tegen de muren moeten praten, toch?

4. Bloggen kan je als expert binnen jouw sector profileren

Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar bloggen heeft ook als voordeel dat je je makkelijk als expert in je sector kan profileren. Het maakt niet uit hoe klein jouw bedrijf is: wanneer je waardevolle en deskundige informatie gaat aanbieden via jouw blog, dan zal je doelpubliek je na een tijdje als autoriteit binnen jouw industrie beschouwen en zullen ze ook sneller terugkomen wanneer ze op zoek zijn naar informatie.

Daarom is het belangrijk om in je blog je expertise en kennis te tonen, je gedachten te delen en je toekomstige klanten uitgebreid te informeren. Zo kan je makkelijker het vertrouwen winnen van je potentiële klanten en zullen ze ook sneller met jouw bedrijf in zee durven gaan. 

Bovendien helpt het je ook om een ander deel van je doelpubliek te bereiken: de mensen die zich nog niet in de aankoopfase bevinden, maar enkel op zoek zijn naar informatie. Wanneer je een website hebt, is het grootste deel van de content namelijk vaak gericht op mensen die enkel nog de beslissing tussen kopen of niet kopen moeten maken. Door te investeren in een blog, richt je je ook op een breder publiek. En dat is goed, want het merendeel van de mensen zoekt namelijk eerst online naar informatie alvorens een beslissing te maken. Wanneer ze zich dan later in de aankoopfase bevinden, zullen ze sneller aan jou denken. En omdat ze je al vertrouwen, zullen ze sneller bij jou iets kopen dan bij je concurrentie.

Maar hoe toon je nu je expertise in blogposts?

De beste manier om dat te doen, is door vragen te beantwoorden die klanten vaak stellen. Schrijf bijvoorbeeld een artikel dat uitgebreid uitlegt hoe je een product kan gebruiken, wat de eigenschappen ervan zijn, hoe het gemaakt wordt, …  Verkoop je gereedschap? Toon dan hoe een expert jouw gereedschap gebruikt om dingen te maken. Verkoop je kleren? Toon dan hoe je bepaalde kledingstukken die je verkoopt met elkaar kan combineren en inspireer je lezers om hun eigen stijl te vinden. Bied je een dienst aan? Vertel dan hoe jouw dienst het leven van mensen makkelijker kan maken. Maar let op: laat verkooppraatjes achterwege. Schrijf alsof je met een vriend aan het praten bent en geef eerlijk advies.

A.S. Adventure heeft de boodschap bijvoorbeeld duidelijk begrepen. Omdat zij producten verkopen voor mensen met een actieve en avontuurlijke levensstijl, staat hun blog vol met ‘expertise en tips’ die hierbij passen. Zo geven ze praktische tips voor avonturiers, vertellen ze over de voordelen van hun producten, vergelijken ze heel wat producten met elkaar en bieden ze vooral heel wat inspirerende content aan. Kortom: ze profileren zich als expert op het vlak van outdoor en actie. Wanneer mensen dus een product willen kopen dat hierbij past, is de kans groot dat ze meteen aan dit bedrijf zullen denken.

Stel: je wilt graag thermisch ondergoed aankopen, maar twijfelt nog wat over de materiaalkeuze. A.S Adventure speelt hier slim op in door twijfelende klanten voldoende informatie te geven over de verschillende materialen. Zo wijden ze op hun blog bijvoorbeeld een volledig artikel aan de voordelen van merinowol:

Waarschijnlijk bevind je je op dat moment nog niet in de aankoopfase, maar ben je enkel nog maar informatie aan het opzoeken. Maar wanneer je uiteindelijk toch beslist om thermisch ondergoed in merinowol te kopen, dan is de kans groot dat je hiervoor naar A.S. Adventure terugkeert omdat ze je al eerder geholpen hebben.

5. Bloggen kan de persoonlijkheid van jouw onderneming in de verf zetten

Naast inspiratie en uitgebreide informatie over je producten, is het ook belangrijk om je blog te gebruiken om je menselijke kant in de kijker te zetten. Mensen willen namelijk geen band opbouwen met bedrijven, mensen willen een band opbouwen met andere mensen.

Bloggen biedt je de mogelijkheid om dat te doen. Vertel persoonlijke verhalen, licht duidelijk de missie van je merk toe, deel je visie op bepaalde onderwerpen, … Kortom: speel in op de emoties van je klanten. Wanneer je erin slaagt om een emotionele connectie te maken met je klanten, dan is de kans groter dat ze bij jou zullen kopen in plaats van bij iemand anders.

Conclusie

Bloggen is een erg waardevolle tool om je online aanwezigheid te versterken. De kosten zijn namelijk beperkt, terwijl de voordelen dat niet zijn. Zo zal je doelpubliek je sneller online kunnen vinden - zowel in zoekmachines, op sociale media en via andere websites - en zal je ook het verkeer op jouw website stilaan zien stijgen. Bovendien vormt een blog het ideale platform om jouw verhaal te vertellen en waardevolle informatie te delen, waardoor (potentiële) klanten meer vertrouwen in je zaak zullen krijgen. En dat zal op zijn beurt leiden tot een grotere kans op leads. Een kans die geen enkele retailer - hoe klein ook - zou mogen laten liggen. Heb je dus nog geen blog? Breng daar dan snel verandering in, want het kan jouw zaak misschien wel dat nodige duwtje in de rug geven.

 

Gastblog

Gastblog door web architect Jente Kasprowski (Inventis)
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.inventis.be