Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

9 indicatoren om zeker op te volgen in Google analytics (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

Als u vandaag nog geen gebruik maakt van Google analytics dan is het aan te raden om eerst ons artikel ‘aan de slag gaan met Google analytics’ te lezen.

De gratis Google analytics software bevat een enorme schat aan informatie over het gebruik van uw website, het profiel van uw bezoeker en de kanalen die mensen gebruiken om uw site te bereiken. Die informatie verschaft inzicht in hoe u uw site versterkt, optimaliseert.

Nu is het net die enorme hoeveelheid data die veel website eigenaars afschrikt. Het blijkt moeilijk om door het analytics bos de bomen te zien.

Om u wegwijs te maken in dit bos hebben we 9, voor een retailer interessante, indicatoren op een rij gezet. Bij elke indicator geven we aan waar u hem vindt in Google analytics en waarom het interessant is om de indicator op te volgen.

Plaats de indicatoren in een spreadsheet en vul deze elke maand aan. Zo krijgt u zicht op de evolutie van het gebruik van uw site en waar bijsturing vereist is.

indicatoren in Google Analytics

Evolutie van aantal gebruikers

U vindt deze indicator in het rapport ‘Doelgroep > Overzicht’.

De evolutie van het aantal gebruikers is een echte graadmeter voor het succes van uw site. Een gebruiker, vaak ook bezoeker genoemd, is iemand die binnen een bepaalde periode uw website heeft bezocht. En hoe meer gebruikers uit de juiste doelgroep u kan aantrekken hoe meer resultaat u uit uw site haalt.

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Zijn er meer of minder gebruikers dan vorig(e) maand / seizoen / jaar? En waarom denkt u dat dit zo is? 
    Vakanties hebben vaak een effect op het aantal bezoekers.
  • Hebt u meer of minder promotie gevoerd voor uw zaak en website dan tijdens de vorige periode? En is er een effect op uw aantal gebruikers?
    Promotieacties zoals het uitsturen van een catalogus of het plaatsen van een advertenties in een magazine moeten een positief effect hebben op het aantal keer dat uw site wordt bezocht. Is dat ook zo? En wat kan / moet u aanpassen om het effect te versterken?
  • Ziet u trends op basis van deze indicator?
    Hebt u tijdens het weekend of in de zomer meer of minder bezoekers op uw site? En wat met de soldenperiode? 
    Ga op zoek naar trends in het bezoek van uw site. Inzicht in die trends toont u wanneer u een tandje moet bijsteken in de promotie van uw site.

Percentage terugkerende gebruikers

Het percentage terugkerende gebruikers is te vinden via 'Doelgroep > Gedrag > Nieuwe versus terugkerende bezoekers’.

Een terugkerende bezoeker in Google analytics is een gebruiker waarbij de Google analytics cookie in de browser wordt teruggevonden. Deze bezoeker is dus minstens 1x langs geweest in de periode dat de cookie op de browser blijft staan (= instelling bij Google analytics, standaard 26 maand).

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Hebben uw terugkerende bezoekers een hoger conversiepercentage dan ‘nieuwe bezoekers’?
    De laatste kolom van de tabel onderaan het rapport 'Doelgroep > Gedrag > Nieuwe versus terugkerende bezoekers’ toont u de conversieratio van nieuwe en terugkerende gebruikers. Indien dat conversiepercentage hoger ligt voor terugkerende gebruikers dan voor nieuwe dan is het ook voor uw site een absolute meerwaarde dat gebruikers terugkeren.
  • Heb ik acties genomen om bezoekers te laten terugkeren naar de site? En zorgen die acties voor meer terugkerende bezoekers?
    Interessante inhoud, e-mail acties en sociale media zijn ideale manieren om gebruikers terug naar uw site te halen.

terugkerende bezoekers - google analytics

Percentage mobiele gebruikers

Deze percentages zijn in analytics te vinden in het rapport 'Doelgroep > Mobiel > Overzicht’. Het percentage mobiele gebruikers is de som van het percentage mobiele (smartphone) en tablet gebruikers.

Kans is groot dat vandaag al 40 tot 50% uw bezoek langskomt met een smartphone of tablet. Door deze bezoekers een optimale gebruikerservaring te geven vergroot u het succes van uw site. 

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Is het conversiepercentage van mobiele bezoekers hoger of lager dan dat van desktop/laptop bezoekers?
    Vergelijk het conversiepercentage van smartphone, tablet en desktop/laptop gebruikers. U vindt dit percentage in de laatste kolom van de tabel in het rapport 'Doelgroep > Mobiel > Overzicht’. Die vergelijking geeft u een goed zicht op het belang en potentieel mobiele bezoekers.
  • Wat kan ik aan de site aanpassen om de gebruikservaring van een mobiele bezoeker te optimaliseren?
    Bezoek uw site met uw smartphone en tablet en kijk waar er knelpunten zitten. Ga na wat beter en duidelijker kan in uw mobiele versie.

Conversie percentage voor uw website

Het conversie percentage geeft het aantal bezoeken weer dat overgaat tot een actie. Om het conversie percentage voor een bepaalde actie te kunnen meten dient u doelen in te stellen (e-commerce tracking voor online shops). Lees ons artikel over het instellen van doelen in Google analytics.

U kan het conversie percentage meten voor allerlei soorten acties. Bijvoorbeeld het aantal kliks op uw telefoonnummer, het aantal keer dat uw site wordt gedeeld op sociale media of het aantal bestellingen op de site.

Het conversie percentage toont in welke mate u uw bezoek overtuigt om actie te nemen. Een hoger conversie percentage betekent meer acties uit hetzelfde aantal bezoeken.

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Hoe kan ik het conversie percentage van mijn site verhogen?
    Lees zeker ons artikel met tips voor conversie optimalisatie bij webshops, Ook optimalisatie van call to actions zorgt voor meer conversie.
  • Welke landing pages (pagina’s langswaar mensen uw site binnenkomen) geven meest kans op conversie? 
    Het Google analytics rapport ‘Gedrag > site content > Bestemmingspagina’s’ toont u via welke pagina’s bezoekers uw site binnenkomen. In de laatste kolom van de tabel ziet u de conversieratio van bezoek per landing page. Analyseer regelmatig deze tabel, leer welk type bestemmingspagina veel kans geeft op conversie en optimaliseer op basis van deze bevindingen andere pagina’s.

Evolutie bezoek organisch verkeer

U haalt de informatie voor deze indicator uit het rapport: ‘Acquisistie > Alle verkeer > Kanalen’, kolom 'sessies' in rij organic search.

Organische zoekresultaten zijn de resultaten bij Google en andere zoekrobots geen zoekmachine advertenties zijn. Een goed resultaat voor uw site en haar pagina's in de organische zoekresultaten wordt bereikt door zoekmachine optimalisatie (SEO).

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Op welke zoekwoorden scoor ik vandaag goed en op welke niet?
    Deze informatie vindt u, voor bezoek uit Google, in het rapport  ‘Acquisitie > Search console > Zoekwoorden’. 
    Overloop de zoektermen in dit rapport, selecteer de zoektermen die voor u belangrijk zijn en ga voor elk van die zoektermen na of uw gemiddelde positie OK is (eerste pagina in Google, gemiddelde positie van max. 10).
  • Voor welke zoektermen moet ik mijn positie verbeteren?

Lees, voor meer informatie over zoekmachine optimalisatie, het artikel over SEO.

Gemiddeld doorklikpercentage in de Google zoekresultaten voor uw pagina’s

De Indicator is te vinden bij ‘Acquisitie > Search Console > Bestemmingspagina’s’, percentage bovenaan de kolom CTR.
Om dit rapport te zien moet de Google Search Console actief zijn voor uw site én moet de search console gekoppeld zijn aan uw Google analytics account.

Het doorklikpercentage wordt berekend met de formule: aantal kliks naar uw site vanuit Google / het aantal vertoningen van uw pagina's in de Google zoekresultaten. Dit percentage geeft weer in welke mate u Google gebruikers overtuigt om op uw link in een zoekresultaat te klikken.
De weergave van een pagina in de Google zoekresultaten is opgebouwd uit de HTML-titel van de pagina (blauwe tekst in Google zoekresultaat) en de META omschrijving van de pagina indien Google die laatste relevant acht.

Pagina's met een goede positie voor een zoekterm (top 3) kunnen streven naar een doorklikpercentage van minstens 10%
Hoe hoger het doorklikpercentage op een pagina van uw site in de zoekresultaten hoe meer bezoek u haalt uit uw positie in die zoekresultaten.

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Voor welke pagina’s heb ik een goede positie (top 3) maar kan het doorklikpercentage beter (< 10%)?
    Schrijf een overtuigende META-titel en META-omschrijving voor elk van deze pagina’s.
  • Kan het doorklikpercentage van mijn homepage beter?
    Optimaliseer de META-titel en META-omschrijving van uw homepage. Ideaal is dat u in de META-titel de naam van uw zaak meegeeft en wat u precies doet. Beperk het aantal karakters van de META-titel tot 70.

Evolutie van bezoek via verwijzende sites

U vindt deze indicator in het rapport ‘Acquisistie > Alle verkeer> Kanalen’, rij 'Verwijzende sites / referrals' kolom sessies.

Bezoekers via verwijzende sites komen binnen via een link naar uw site vanuit een andere site (geen zoekrobots).

Verwijzende sites zijn vaak leveranciers van interessante bezoekers. Ideaal dus om steeds meer bezoek te halen uit verwijzende sites. En ervoor te zorgen dat dit bezoek optimaal verloopt.

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Welke verwijzende sites sturen vandaag veel bezoek naar mij door? En kan ik nog meer bezoek halen uit die verwijzingen? 
    Overloop de top 10 van uw verwijzende sites, klik in het analytics rapport door op het domein van de verwijzende site en kijk welke specifieke op die site naar u doorverwijst. Bezoek die pagina, zoek de link naar uw site en stel u de vraag of die link duidelijker kan. Indien ja, contacteer de site eigenaar met de vraag om uw link te optimaliseren.

Aantal verwijzende sites

U vindt deze indicator in het rapport ‘Acquisitie > Alle verkeer> Verwijzingen’. Onderaan rechts de tabel vindt u het totaal aantal verwijzende sites.

Hoe meer sites naar u doorverwijzen hoe meer bezoek, dat is logisch. Maar het is ook zo dat links van kwalitatieve sites zorgen voor een hogere autoriteitsscore. En een site met hoge autoriteitsscore heeft meer kans op een goede positie in de zoekresultaten.

Vraag om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Welke sites had ik eigenlijk in mijn lijst van verwijzende sites verwacht, maar zijn er niet in te vinden? 
    Welke leveranciers, partners, organisaties die u sponsort, beroepsorganisaties,… sturen vandaag geen bezoek naar uw site? Contacteer deze site eigenaars en vraag hen om een link naar uw site.

Evolutie van bezoek via sociale media

Deze indicator is te vinden in het rapport ‘Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen’. Binnen de rij 'social media' is dan in de kolom 'sessies' deze indicator te vinden.

'Bezoeken via sociale media' slaat op het aantal bezoekers dat op uw site komt via een sociaal medium (Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Pinterest,...). Bedoeling is om het aantal bezoekers via sociale media te laten toenemen.

Vragen om u te stellen richting optimalisatie van deze indicator:

  • Zorgen mijn sociale media publicaties voor meer bezoek op mijn site? 
    Wanneer u in dit Google analytics rapport doorklikt op het woord ‘social’ dan krijgt u een overzicht van het bezoek per sociaal medium. Check hoeveel posts u in de respectievelijke periode op het sociale medium hebt geplaatst en of het aantal posts dat u plaatst een effect heeft op het aantal bezoekers via dat medium. Indien ja, hou uw post frequentie aan en probeer of meer post zorgen voor nog meer bezoek. Indien nee, stel u dan de vraag waarom die posts u niet meer bezoek doorsturen.
  • Welk type sociaal medium geeft meeste kans op op conversie? 
    In het Google analytics rapport met het overzicht van het aantal bezoekers per sociaal medium ziet u de conversieratio per sociaal medium (laatste kolom van tabel). Zet meer in op de sociale media die nu al kans geven op meer conversie.

Deze 9 indicatoren geven dus heel wat stof tot nadenken. En moeten u vooral aanzetten tot het nemen van actie. Actie richting optimalisatie. Optimalisatie naar meer bezoek op de site en een hogere conversie.

 

Gastblog

Gastblog door online expert Lieven Van de Velde.
Neem contact op bij vragen of voor advies: Vooruit met de site