Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

20 tips om emailmarketing te laten renderen voor je zaak (gastblog) - deel 2

Geschreven door VLAIO op

Typ eens ‘email marketing’ in op Google, en je wordt overspoeld door technische tips over hoe je best kan omgaan met emailmarketing.  Sommige tips daarvan zijn wel nuttig, maar anderen zijn voor een zelfstandige of KMO moeilijk haalbaar.

De eerste 10 tips werden vorige maand reeds gepubliceerd en kan je lezen in dit artikel.
In deel 2 van dit artikel geven we de overige 10 makkelijke en bruikbare tips, die werden getest en goedgekeurd in de praktijk. 

11) Lijst actief uitbreiden

Zorg ervoor dat je marketingstrategie zodanig is uitebouwd dat lijst voortdurend groeit. Het is normaal dat er regelmatig mensen afvallen, maar zorg ervoor dat er meer bijkomen. Dat kan op veel verschillende manieren, bijvoorbeeld:

  • Op je website surfers uitnodigen om informatie te ontvangen over een bepaald onderwerp
  • Op sociale kanalen mensen activeren om hun emailgegevens te delen in ruil voor kans op bijvoorbeeld een prijs
  • Iedereen die fysiek in je zaak iets aankoopt, vragen naar de adresgegevens

12) Herkenbaarheid

Zorg voor herkenbaarheid. Probeer elke mail bijvoorbeeld te verpakken in dezelfde look en feel, hetzelfde taalgebruik en dezelfde aanpak. Hebben al je klanten slechts contact met één persoon uit je firma, zorg dan dat de mailing ook uit zijn naam komt. Dit zal de herkenbaarheid verhogen.

13) Landingspagina

Als je ervoor hebt gezorgd dat lezers via je mail op je landingspagina komen, dan heb je al een groot deel van het werk goed gedaan. Zorg dat deze landingspagina even professioneel oogt als je mailing, en dat je klant ook meteen de informatie vindt die je beloofd hebt. De landingspagina moet zodanig zijn opgebouwd, dat ze niet anders kunnen dan over te gaan tot een conversie (een aankoop, reservering, booking, inschrijving, …).

Een landingspagina is een pagina die niet per se aan een website of commercieel domein is gekoppeld. Dit is vaak een tijdelijke pagina, waarin er geen andere navigatie is. Zo is er geen afleiding en maximaliseer je de kans dat je prospect gaat doen wat je wil dat hij doet, bijvoorbeeld inschrijven voor een event.

14) Timing

In tegenstelling tot wat men vaak beweert, bestaat er geen ideale verzendtijd. De optimale verzendtijd hangt immers af van je sector, je doelgroep en je boodschap. Wat die is, kan je enkel te weten komen door te testen.

Door de band genomen zijn er wel enkele logische richtlijnen waar je mee kan rekening houden.

  • Een B2B-publiek spreek je best aan tijdens de kantooruren
  • Een lijst met voornamelijk professionele emailadressen contacteer je best ook tijdens de kantooruren
  • Schoolgaande jeugd bereik je best buiten de schooluren
  • Check je analytics: wanneer worden de meeste leads gegenereert via je website? Vlak ervoor mailen zal dus goed werken.
  • Mailchimp voorziet een functie waarbij het ideale tijdstip wordt aangegeven voor je mailings. Dit doen ze op basis van openhistorie van je eigen emaillijst. Met deze functie zit je dus vrij safe qua verzendtijd.


15) Mag ik nog mailen met heel die GDPR-wetgeving?

Natuurlijk mag je nog mailen, al moet je het wel correct doen. Vroeger mocht je mailen totdat de ontvanger aangaf de mails niet meer te willen ontvangen. Met de GDPR-wetgeving is het omgedraaid: je ontvangers moeten eerst toestemming geven alvorens je hen mag mailen. Enkele zaken om mee rekening te houden:

  • Voorzie een gebruiksvriendelijke manier om je makkelijk uit te schrijven.
  • Toon altijd de adresgegevens van je onderneming. Het is cruciaal aan te tonen van wie de mailing komt.

16) Laat je mail nalezen

Laat zeker je mailing nog eens nalezen voordat die de deur uit vliegt. Vaak geraak je zelf blind voor typfouten. Een verse blik van vriend of collega kan dus verhelderend werken.

17) Zorg dat alles werkt

Niets is zo ergerlijk dan een link die niet werkt, of doorverwezen worden naar een foute landingspagina. Check dus al de links in je mailing.

Ga ook zeker na of de personalisatie werkt. In elke mailingprogramma is er tegenwoordig een personalisatietool, waardoor je heel je lijst met hun voornaam kan aanspreken. Zorg ervoor dat je dit test, want het komt heel onprofessioneel over als je ‘Dag meneer #lastname’ ontvangt

18) Creeër urgentie

Maak gebruik van slimme marketingpsychologie om je resultaten te verhogen, bijvoorbeeld door urgentie te creëren:

  • Nog slechts 5 stuks in voorraad’
  • Nog maar tot eind december kans om van deze promo te profiteren’
  • Schrijf je vandaag nog in’

19) Ken je doelpubliek

Zorg dat je weet voor wie je mailings bedoeld zijn. Maak daarom gebruik van klantenprofielen of buyer persona’s. Daarbij breng je je klant in kaart, op basis van volgende aspecten:

  • Naam, leeftijd, geslacht
  • Beroep, opleiding, gezinssituatie, hobby’s, inkomen
  • Karaktereigenschappen
  • Met welke drempels of uitdagingen kampt deze persoon, waarop je product of dienst een oplossing kan vormen

Op basis van deze kenmerken kan je meerdere buyer persona’s opmaken. Dit vergt wel wat onderzoek en analyse, maar zo weet je altijd met wie je communiceert.

En stuur enkel info die relevant is voor het betreffende profiel (zie tip 3)

20) Begin vandaag nog met emailmarketing!

 

Gastblog

Gastblog door online marketing expert Wies Jaspers van SOWIESO.
Neem contact op bij vragen of voor advies via www.sowieso-marketing.be