Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Getuigenis: Living Lounge

Isabelle Muys

De website en Facebook van Living Lounge zijn belangrijk: klanten ontdekken het aanbod eerst online en weten dan wat te verwachten bij een bezoekje aan de winkel.” Isabelle Muys - zaakvoerster Living Lounge

In de Parijsstraat in Leuven vinden we het lieftallig woon- en cadeauwinkeltje Living Lounge waar elke retro-lover zich in de zevende hemel waant. Tussen het retro getint meubilair en behangpapier vinden we zaakvoerster Isabelle Muys.

Meteen na studies: sprong wagen!

In 2005 rondde ik mijn master communicatiewetenschappen af. Mijn thesis had ik gemaakt over de fenomeen van retro en vintage design, en waarom deze stijl terug populair wordt. Daarvoor had ik heel wat interviews afgenomen en was ik in contact gekomen met een breed netwerk. En ik kreeg zin om daar wat mee te doen…

Na mijn studies heb ik me dan meteen aan de sprong van zelfstandige worden gewaagd, want ik was me ervan bewust dat ik na enkele jaren werken misschien dit risico niet meer zou durven nemen. En zo geschiedde: meteen na afstuderen ben ik mijn eigen zaak gestart met het beetje spaarcentjes dat ik had. Qua stock en inrichting van de winkel was het dan ook heel beperkt.

“De zaak groeit mee met mij”

Maar meteen na mijn start is die retrotrend dan volledig doorgebroken: er was een stijgende vraag naar cadeaus en decoratie in stijl jaren ’60 en ’70. Ik kwam zelf toen uit het kotleven en was ‘into retro’. Als studente ging ik vaak vintage shoppen in de kringloopwinkel en zocht ik kleine gadgets en hebbedingetjes. Mijn doelpubliek zijn nog altijd jongvolwassenen tussen 20 en 35jaar.

Aanvankelijk was Living Lounge dan ook hierop gericht. Ondertussen is de winkel 11 jaar oud en is mijn eigen stijl wat volwassener geworden, wat zich weerspiegelt in ons aanbod: dat is nu ruimer dan alleen retro en meer ‘algemeen trendy’. Ik stuur bij op basis van wat mijn klanten willen, maar ik laat me ook leiden door wat ik zelf mooi vind. De zaak groeit mee met mij.

Living lounge

Aanbod ontdekken via webshop

Meteen bij de start van Living Lounge heb ik dan ook een webshop geopend. Ik was één van de eersten en dat was fijn: ik kwam in contact met mensen van overal en kreeg bestellingen uit Amerika, Frankrijk, etc. Ondertussen hebben we een overaanbod aan webshops dus het internationale karakter is een beetje weg. Maar de online catalogus blijft een belangrijk aspect: ook Belgische of zelfs Leuvense klanten ontdekken het aanbod eerst online en weten dan wat te verwachten bij een bezoekje aan de winkel. Eigenlijk hoef je geen webshop te onderhouden maar het is wel belangrijk online een overzicht te tonen van je producten of sociale media gebruiken.

Met een achtergrond in de communicatiewetenschappen heb ik die communicatievorming wel al mee en ben ik veel bezig met social media marketing. Toch wil ik bijblijven en via opleidingen mijn kennis aanvullen. In 2015 heb ik voor het eerst kmo-portefeuille aangevraagd voor een cursus Facebook marketing bij Syntra. Het was wel een hele onderneming om op te zoeken hoe dat allemaal in elkaar zat: aanvragen, wachten op een brief… Dat is soms wel omslachtig als het gaat om een opleiding die vrij snel begint. Het is dan ook goed te horen dat de kmo-portefeuille dit jaar werd vernieuwd en vereenvoudigd.

demo

Ik heb tijdens deze opleiding wel heel wat interessante tips gekregen die ik ook toepas op het Facebook profiel van Living Lounge. Naar de toekomst toe wil ik graag meer inzetten op social media marketing. Aan collega-handelaars geef ik vaak advies rond het gebruik van sociale media. Ik zou in de toekomst graag meer social media consultancy zelf aanbieden aan kmo’s, als het combineerbaar is met mijn zaak.

Ik stuur bij op basis van wat mijn klanten willen, maar ik laat me ook leiden door wat ik zelf mooi vind. De zaak groeit mee met mij.

Groei door slimme positionering van winkel online… en ‘offline’

Mocht ik 11 jaar teruggaan in de tijd zou ik mezelf aanraden op sommige vlakken minder naïef te zijn. In het begin laat je je makkelijk veel aanpraten. Er komen bijvoorbeeld honderden adverteerders langs om publiciteit te verkopen, en het is altijd ‘de ideale kans’ of ‘de opportuniteit van mijn leven voor slechts 1000 euro’. En in het begin dacht ik: ‘ja, dat moet ik dan doen! Alle andere zelfstandigen zullen dit waarschijnlijk ook doen.’ Maar het waren grote kosten zonder echt te weten of het ook effectief iets opbracht… Het is niet dat ik dan plots klanten zag binnenstromen! Nu adverteer ik vooral online en via sociale media. Hier is het voordeel dat dit beter te meten en analyseren valt dan bijvoorbeeld in een lokaal krantje.

Iedere zaak wilt blijven groeien, evolueren, uitbreiden. Ik ben intussen al twee keer verhuisd: In het begin zat ik buiten het centrum en sinds 2013 midden in de stad. Dat locatieverschil merk ik enorm: Klanten vinden mij gemakkelijker en komen langs wanneer ze aan het shoppen zijn in Leuven. Ook voor mij is het aangenamer want ik zit nu tussen andere handelaars: ‘s morgens maak ik een babbeltje met de eigenares van de koffieshop, of met de winkelierster hiernaast. 

Bron: Agentschap Innoveren & Ondernemen