Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Getuigenis: Apotheek Nauwelaerts

Over Apotheek-Online.be

demo

De bvba Apotheek Nauwelaerts is opgericht in 1975 in Itegem en vandaag aan de tweede generatie toe. Durf en ondernemersvisie zitten ook in deze generatie: Pieter Nauwelaerts en echtgenote en apotheker Ellen De Smet specialiseren zich in de online verkoop van geneesmiddelen en parafarmacie. Deze apotheek is klaar voor de toekomst.

Op www.apotheek-online.be vinden we er geneesmiddelen, voedingssupplementen, verzorgingsproducten, afslankingsproducten, parafarmacie, homeopathie, fytotherapie, ehbo, wondzorg, babyproducten, babyvoeding en make-up. Klanten komen uit heel Vlaanderen en zijn van alle leeftijden. Jongere mensen eerder voor zwangerschapsproducten, babyproducten en babyvoeding. Anti-agingproducten zijn de favorieten voor oudere klanten. Het zijn vooral vrouwen, dat is wel opvallend.

Webshop

Aanbod

De webshop, die sinds 2013 online staat, presenteert ruim 40.000 producten en 350 merken. Dat is dus een pak meer dan men in de apotheek kan aanbieden. De producten op de webshop zijn netjes gecategoriseerd en hebben een uitgebreide en informatieve detailpagina. Bijsluiter, waarschuwingen, bijwerkingen worden up-to-date gehouden en gecontroleerd door apothekers.

Ellen: "Het is best wel een intensief werk om dit voor elk product te voorzien. Ook het toevoegen van foto's bijvoorbeeld. Dat is nog niet gelukt voor alle artikelen, maar daar wordt aan gewerkt."

Wordt er vandaag al winst gemaakt?

"We zijn tevreden over onze groei maar deze expansie brengt toch wel wat kosten met zich mee. Momenteel is onze webshop nog niet winstgevend, maar dat hadden we ook nog niet verwacht na iets minder 2 jaar."

Ellen De Smet

De voornaamste moeilijkheden situeren zich op het niveau van de prijsdruk. Prijs is immers een van de weinige factoren waarmee men zich kan onderscheiden in de farmaceutische wereld. De producten zijn immers perfect vergelijkbaar.

Ellen: "Door tal van promoties en kortingen zijn we vaak de goedkoopste online apotheek, waardoor onze marges kleiner zijn. Dit is natuurlijk wel in het voordeel van de klant."

Verpakking en verzending

Bestellingen worden steeds in een discreet pakket afgeleverd bij de klant. Levering is gratis vanaf een aankoopbedrag van 40 euro en retourneren kan (niet voor alle producten weliswaar) tot 30 dagen na aankoop en is bovendien gratis.

Vertrouwen

Apotheek Online is lid Safeshops en mag het label Certified by Safeshop.be daarom met trots dragen. Safeshops.be kent dit alleen toe aan webshops die zich houden aan hun regels en uiteraard aan de Belgische wetgeving. Hetzelfde geldt voor het BeCommerce label en het "MyLabel" van De Juristen. Ook het federal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten (kortweg "FAGG") heeft de webshop erkent als juridisch correct handelend.

Opvolging

Ecommerce is steeds in verandering er er staan altijd nieuwe verbeteringen op het programma, zoveel is duidelijk. De prestaties van de website worden dan ook nauwgezet opgevolgd in Google Analytics.

Google Mijn bedrijf

De fysieke apotheek (apotheek Nauwelaerts) is goed weergegeven in Google Mijn Bedrijf, met locatie, openingsuren en telefoonnummer. Dit is niet het geval voor de webshop, die trouwens een andere - meer neutrale - webnaam heeft. Een bewuste keuze om die 2 uit elkaar te houden.

Sociale media

Ellen besteedt zelf 2 uur per week aan het onderhouden van de 3 belangrijkste social media kanalen: Facebook, Twitter en Google Plus.

Op https://www.facebook.com/ApotheekOnline zien we dan ook heel wat activiteit en informatie uit de actualiteit, tips en advies rond heel diverse thema's. Ook de Twitter pagina gonst van de tweets.

Ellen: "Een echt contentmarketing plan is er nog niet. Het planmatig managen van alle communicatie via social, blog en andere kanalen is misschien wel een werkpuntje voor de nabije toekomst. Want het vereist een continu reflex om informatie te delen en te posten en dat is best wel intensief, vooral omdat we ook maximaal willen inspelen op actualiteit."

Blog

De webshop bevat ook een eigen blog, waar maandelijks een bericht wordt geplaatst over de meest uiteenlopende onderwerpen. Van wellnesstips over behandeling tegen luizen en insectenbeten tot info over hartritmestoornissen.

Kennis en coaching

De kosten voor het klaarstomen en opzetten van een webshop zijn niet te onderschatten. Daardoor proberen Ellen en haar echtgenoot zoveel mogelijk zelf te doen en houden ze zo de kosten laag. Maar... "tijd is er altijd tekort", weet Ellen.

Tip: Alles zelf doen kost tijd en - onrechtstreeks - geld. Het is verstandig om voor  bepaalde taken jobstudenten (journalistiek of met een farma-interesse) in te schakelen, al is het maar voor één aspect van de communicatie: bijvoorbeeld het inspelen op de actualiteit. Met tools als Google Alerts kan je berichten rond een thema in je mailbox binnenkrijgen, zodat je niet zelf op zoek moet naar het nieuws!