Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Inkomensverlies compenseren. Kunnen deze creatieve oplossingen inspireren?

Creatief kantelen

Sommigen beweren dat creativiteit in het DNA van de Vlaming zit. Dat zou best wel eens kunnen.

En hoe zit dat met de creativiteit in tijden van crisis, tegenslag of overmacht? Wat kunnen we nu uit ons creatieve vaatje naar boven halen? Corona geeft ons ook als ondernemer een flinke dreun. In onze creativiteit schuilt misschien wel een deel van de oplossing om er terug bovenop te geraken.

Het hoeven beslist geen wereldverbeterende concepten te zijn die we nu moeten bedenken. Vaak zijn de meest inspirerende en verfrissende ideeën net heel eenvoudig!

In dit blogbericht grasduinen we door een aantal creatieve oplossingen die handelaars (groot of klein) bedachten en uitvoerden in amper enkele dagen tijd, vanuit de confrontatie met de maatregelen rond Corona. Kantelend en zich aanpassend aan een nieuwe realiteit.

Een mooi voorbeeld vond ik bij Bulik in het West-Vlaamse Izegem. Hun talenten en mogelijkheden als standenbouwer zetten ze in deze tijden in om plexiglazen schermen te maken ter bescherming van kassapersoneel en ideaal voor apotheken, frituren, enz…. Ook plexi gelaatsmaskers gaan er straks in productie. Een voorbeeld van de kanteling die bedrijven maken. Omdat het nu even moet.

Van “Sorry, gesloten” naar “24/7 open”

Ging je winkel op slot, kom dan los van je bestaande “openingsuren”, want die zijn nu niet meer relevant. Denk positief: wat zijn de mogelijkheden als je niet meer open bent, maar wel 24/7 “beschikbaar” kunt zijn?

E-commerce lijkt in deze tijden een mogelijke reddingsboei. Al zal je hiermee natuurlijk niet je normale omzet van je fysieke winkel halen.

Grote bestaande online spelers, zoals bol.com, coolblue en mediamarkt,  maken melding van een stijging van 100 tot honderden procenten. Zij waren al langer dan vandaag het startpunt voor wie online op zoek ging naar producten en die rol wordt nu nog versterkt door het impulsief gedrag van de consument.

Winnen van die krachtige online spelers kan je niet, maar je kan er wel omzet van afsnoepen door het uitspelen van de gunfactor via je lokale verankering en sympathie. Hier moet je dus maximaal op inspelen.

Daarnaast krijgen de online spelers momenteel af te rekenen met problemen in de belevering. Waar zij een steekje laten vallen, kan het voor jou een sterkte zijn. 

Wie een webshop heeft, kan dat kanaal nu voluit inzetten en ziet de omzet er nu al groeien naar een Black Friday niveau. Maar ook zonder webshop kan je online schakelen.

  • Vintagemodewinkel CyaanKali kondigt bijvoorbeeld aan regelmatig kledingstukken op Facebook en Instagram te posten, die dan besteld en – voor de gelegenheid – gratis verzonden kunnen worden.
  • De juwelenwinkel Tangram (www.tangram.nu) heeft geen webshop, maar plaatst producten op de website in de kijker, voegt er de prijs bij en laat mensen die bestellen via telefoon of e-mail. De oplossing kan soms kinderlijk eenvoudig zijn. Maar vergeet vooral niet via alle mogelijke wegen jouw nieuwe manier van verkopen te communiceren!
  • Gym-loft in Kortrijk is een personal training locatie. Ook zij moesten noodgedwongen sluiten. Ze schakelden op een creatieve manier over op video-instructies. Elke dag van de week kreeg een thema: van Mobility Monday over Wicket Wednesday tot een Fun Mix Friday. Via de app worden de leden geprikkeld om te blijven bewegen. Voor 20€ kan je ook een workout sessie online volgen met 2 tot 8 personen. Het is een mooi voorbeeld van hoe je creatief kan omspringen met de beperkingen die worden opgelegd.
    Ze grijpen dit momentum ook aan om het niveau van de video opnames die ze maakten sterk te verbeteren. Het loont nu de moeite om er alle aandacht aan te besteden. Geen twijfel dat dit in de komende maanden zijn vruchten zal afwerpen.
    Gym-loft
  • Wijnhandel Vanassche voorziet voor de ophaling van de online bestelde wijn een aangepaste veilige zone en maakte er zelf een kort filmpje over. Heel eenvoudig en authentiek. Net daarom heel waardevol.  (https://www.facebook.com/watch/?v=206541970759665)

    Experimenteer dus volop met videoboodschappen en experimenteer erop los op instagram, facebook. Het kan een nieuw publiek aanspreken die jou een aankoop wil gunnen.

De gezelligheid van het dineren speelt zich voortaan in de huiskamer af. Tal van restaurants en eethuisjes schakelen daarom over naar bestellen en ophalen van gerechten. Sommigen doen dat met de ervaring van de eindejaarsdagen. Voor anderen is het een nieuwe ervaring. 

Het is ook hier heel belangrijk om je aanbod en de geboden bestelmogelijkheden goed te communiceren. Zet dus je menukaart en je afhaalmomenten en -faciliteiten dus niet enkel in een vluchtig Facebook bericht, maar ook op je homepage. Dat is nu immers dé reden waarom mensen naar jouw website komen.

  • Restaurant Julia in Mechelen zette een tijdelijke webshop op om de gerechten makkelijk te kunnen bestellen. (https://www.julia-mechelen.be/)
  • Bistro Bellino uit Kortrijk maakt de nieuwe openingsuren duidelijk op de website en tijdelijk ook via Instagram. Prima!
    Bellino

Op Google Mijn Bedrijf blijft alles echter ongewijzigd en dat zie ik bij nagenoeg elk restaurant. Nochtans is dit een heel belangrijk kanaal, vooral voor smartphone gebruikers. 
Wist je dat Google speciaal m.b.t. COVID-19 de mogelijkheid geeft om een boodschap te posten. Bekijk de mogelijkheden en gebruik ze ook. Meer info vind je op de support pagina’s van Google: https://support.google.com/business/answer/9773423?p=covid&visit_id=1585597404428-4799203419875957054&rd=1

 

Ook Facebook biedt de mogelijkheid om je diensten tijdelijk aan te passen naar aanleiding van COVID-19. Meer info op:
https://www.facebook.com/business/news/making-it-easier-to-display-temporary-service-changes-on-facebook-pages/#

Bedenk nieuwe concepten, producten of services

Kantelen betekent ook kansen zien in de markt voor producten en diensten waar mensen in de nieuwe omstandigheden baat bij hebben. Je kan er zelfs totaal nieuwe doelgroepen mee bereiken.

  • Fitnesszaak Re-Fit in Zarren verhuurt de fietstoestellen zodat mensen die voor een weekje thuis kunnen gebruiken in plaats van in het fitnesscentrum. Zo geeft de fitnesscoach een online spinningles voor al wie de fiets thuis heeft staan.
  • D-Drinks (https://shop.d-drinks.be/) verdeelt natuurlijke snacks en dranken via diverse kanalen. Voor de eigen thuiswerkende medewerkers werd een pakket samengesteld met eigen producten uit het aanbod. Zo kon men zelf én de familie genieten van het aanbod en werd de betrokkenheid op die manier versterkt. Enkele boxen werden ook naar influencers gestuurd, waardoor een nieuwe vibe én een nieuwe business ontstaat: bedrijven vragen meer en meer naar deze boxen voor hun medewerkers. Daarom wordt een webshop opgezet om die service te kunnen aanbieden aan wie interesse heeft. Gepersonaliseerd én thuisbezorgd!
  • Via Instagram laten de makers van het lekkere Julia bier weten dat er een “survival pack” beschikbaar is en dat een bak Julia bier (inclusief 2 glazen) gratis in de regio wordt thuisgeleverd. Voor leveringen buiten een 20km zone, verwijzen ze naar de webshops waar het bier te verkrijgen is. Betalen gebeurt alsnog niet online, maar met betaalapps bij het leveren. Een uniek aanbod, het idee én de sympathie die eigen is aan de lokale ondernemer zorgen ervoor dat consumenten dergelijke mogelijkheden gaan ontdekken en waarderen.

Zie kansen in samenwerkingen

  • Voor de levering van boodschappen aan het personeel in ziekenhuizen ging Delhaize samenwerken met concurrent Colruyt. In deze tijden gebeuren de meest onverwachte dingen.
  • In Duitsland gaan medewerkers van McDonald’s tijdens de crisis aan de slag in de winkels van Aldi. Die zijn nog open, terwijl de hamburgerketen moet sluiten. Zo blijven de medewerkers aan het werk en behouden ze hun volle loon, zij het dan tijdelijk via een andere partij.

Het zijn natuurlijk grote merken en bedrijven, maar de oplossingen hebben vaak een lokale inslag. Misschien zijn er in jouw buurt ondernemers die wel open staan voor samenwerking?
Misschien kunnen jouw producten tijdelijk op hun webshop toegevoegd worden? Of kan jij helpen met logistieke taken bij andere ondernemers? Bedenk een uniek aanbod, samen met andere handelaars en biedt het online aan!

  • Bij Happy at Home (https://www.2800happyathome.be/) hebben ze speciale pakketten samengesteld die online te bestellen zijn. Om niet bij de pakken te blijven zitten staken The Kind Coconut, Kato Gâteaux, Sunkissed Flowers en LIEF de hoofden bij elkaar. Samen bieden zij nu het “Happy at home” pakket aan met twee gezonde maaltijden, een cold pressed juice, een dessert, een bakmix en bloemen!
  • Onder de naam The Green Community verenigden twaalf sierteeltkwekers zich in een coöperatieve. In samenwerking met Dille & Kamille zetten ze een eigen bestel- en leverdienst op poten. Via www.terrasplant.be kan iedereen plantjes, kruiden en potgrond kopen met als motto: "Red de lente, koop planten veilig en lokaal!"
  • Andere bloemenzaken schenken hun plantjes weg aan woonzorgcentra. Er komt geen cent in het laatje, maar ze kunnen op heel wat lokale sympathie rekenen. Iets wat na deze bizarre tijden van belang kan zijn.

Terrasplant.be

Blijf (creatief) communiceren

Er lopen geen mensen meer langs je etalage en je beletterde auto wordt nog nauwelijks opgemerkt. Je mag nog zo’n mooi aanbod hebben, als je het niet wereldkundig maakt, weet niemand het. Langs digitale wegen worden mensen vandaag platgebombardeerd met diensten en producten. Je bent niet alleen.

Tijd dus om op een creatieve manier toch in het hoofd en het hart van je klanten te geraken. Misschien helpen deze oplossingen wel. Ze starten digitaal, maar monden uit in een traditionele papieren mailings. Old school krijgt weer nieuwe waarde!

Bpost toont zich in Corona tijden van zijn beste zijde! Via de Mobile Postcard-app kan iedereen een postkaart verzenden. Maak hier gebruik van om enkele van je goede klanten aan te schrijven. Misschien laat je hen via die weg weten dat je een ophaalpunt installeerde of en webshop hebt opgezet. Via een QR code kan je ook een video toevoegen aan een postkaart!  (https://press.bpost.be/bpost-brengt-iedereen-dichter-bij-elkaar-via-gratis-postkaartjes)

Op www.granniedays.be kan je sinds kort persoonlijke krantjes opmaken en laten drukken en verzenden naar oma of opa in een woon- en zorgcentrum. Voor amper 4 euro per stuk. Hoe mooi is dat? Het is een tijdelijk initiatief en gebaseerd op wat we ook op www.happiedays.be kunnen doen voor eender welke gelegenheid. Kindermodemerk GYMP (www.gymp.be) creëerde een eigen template bij de makers van happiedays (https://www.genscom.be/nl) en laat consumenten een communiekrantje maken. Handig, nu de festiviteiten rond communie en lentefeesten in het water vallen. Zo verspreid het merk toch een vleugje blijdschap én zorgt het ook voor een leuk tijdverdrijf bij de gezinnen in lockdown tijden.
 

Benieuwd naar jouw oplossing om positief en creatief uit de hoek te komen om je inkomensverlies enigszins te compenseren...

 

Auteur
Artikel door Cis Scherpereel. Neem contact op bij vragen of advies: www.mexunited.be