Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Uw site inhoudelijk uitbouwen met reviews en info van Facebook, Youtube en andere sociale media

Geschreven door VLAIO op

Op deze site vindt u een heel interessant artikel met tips om Facebook reviews te verzamelen. Maar wist u dat het ook mogelijk is om die reviews te integreren in de eigen site? Of dat u foto’s van Instagram, video’s uit Youtube of Tweets in uw site kan inpassen?

De techniek om inhoud uit een andere site, bijvoorbeeld een sociaal medium zoals Facebook, te integreren in uw eigen site noemt ‘Insluiten’ (Engels: embed). Wanneer u inhoud van een externe site insluit (embed) in de eigen site dan past u als het ware een stukje van die externe site in de eigen site in, inclusief de opmaak van de andere site. 

Ideaal om een BLOG artikel aan te vullen met een relevante Youtube video. Bij een productpagina een Instagram foto te plaatsen waarop één van uw klanten te zien is met het product. Of om uw homepage aan te vullen met klantenreviews, afkomstig uit Facebook.

Het grootste deel van de inhoud die op sociale media wordt geplaatst is geschikt om in uw site te ‘embedden’ (insluiten). Ongeacht of die inhoud al dan niet door u op sociale media werd geplaatst. Juridisch gezien is alles ook in orde. Als u de embed functie gebruikt op een sociaal medium dan kopieert u de inhoud niet, ze blijft op het sociaal medium staan. Die juridische zekerheid is er sinds 2014 door een uitspraak van het Europese hof .
Voorwaarden zijn wel:

  • dat de inhoud openbaar moet zijn (dus zeker geen privé berichten of berichten die bijvoorbeeld op Facebook enkel te zien is voor Facebook vrienden).
  • Dat er door het embedden geen nieuw publiek mag worden bereikt (bijvoorbeeld door inhoud die enkel voor betalende abonnees beschikbaar is te embedden naar ‘iedereen’).
  • Dat er geen nieuwe technieken worden gebruikt voor het openbaar maken. U dient dus de door het platform ter beschikking gestelde werkwijze om te embedden te gebruiken.

Dit artikel uit 2014 op de Nederlandse website Charlotteslaw legt alles haarfijn uit. 

Wel goed opletten met het embedden van ‘gekopieerde’ inhoud op een commerciële website. Beter geen inhoud embedden waarvan u niet zeker bent of diegene die de posts plaatse op sociale media wel de auteur is van de inhoud.

Waar u wel rekening mee dient te houden is dat de meeste van de sociale media platformen die embedden toelaten cookies op uw site plaatsen als u inhoud van hun platform embed. Het gaat dan om ‘third party cookies’ waarbij het akkoord van uw bezoeker nodig is voor ze op de browser van de bezoeker worden geplaatst. Concreet wil dat zeggen dat u van uw website bezoeker een akkoord nodig hebt, niet enkel een melding, voor het plaatsen van cookies en dat van zodra u inhoud uit sociale media insluit (embed).

Enkele voorbeelden van wat mogelijk is en hoe alles eruitziet

Post die op Facebook werd geplaatst door ‘Het internet ook uw zaak’:

Facebook review die op onze Facebook pagina werd geplaatst door een tevreden klant.

Een interessante Youtube video.

Een tweet die wel de moeite is om eens te lezen…

Hoe inhoud embedden in de eigen site?

Om informatie te embedden hebt u eerst een ‘embed’ code nodig. Die haGaalt u op uit het platform vanwaar u de inhoud wil halen.
Hieronder een overzicht met links naar uitleg over het verzamelen van de embed code bij de belangrijkste platformen.

Eens u de embed code hebt verkregen plakt u die in de eigen site in. De manier hoe dit moet is echt afhankelijk van het content management systeem dat u gebruikt. Bij Wordpress is de procedure iets anders dan bij Wix en daar verloopt het nog op een andere manier dan bij bijvoorbeeld Drupal. Ideaal is om even in de zoekrobot Google te checken hoe dit moet in de software (CMS-systeem) die u gebruikt. Meestal geeft de zoekopdracht embed in combinatie met de naam van uw content management systeem het antwoord.

Embedden is dus een interessante optie voor iedereen die graag de site inhoudelijk wil uitbouwen zonder daarvoor steeds nieuwe inhoud te moeten maken.

 

Gastblog
Gastblog door online expert Lieven Van de Velde.
Neem contact op bij vragen of voor advies: Vooruit met de site