Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

20 tips om emailmarketing te laten renderen voor je zaak (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

Typ eens ‘email marketing’ in op Google, en je wordt overspoeld door technische tips over hoe je best kan omgaan met emailmarketing.  Sommige tips daarvan zijn wel nuttig, maar anderen zijn voor een zelfstandige of KMO moeilijk haalbaar. In dit artikel geven we de eerste 10 makkelijke en bruikbare tips, die werden getest en goedgekeurd in de praktijk.

1) Email blijft altijd je eigen bezit

Hoe je het ook draait of keert, vandaag zijn er hippere platformen en kanalen om op een directe manier te communiceren met je doelgroep dan email. Er zijn spannende innovaties op til die ondernemers toelaten om heel gericht te adverteren, mét hallucinante resultaten, zoals:

  • whatsapp for business
  • campagnes via Facebook Chat
  • Instagram stories

Toch mag je niet vergeten dat daarbij gebruik wordt gemaakt van een extern platform, dat je nooit zelf in handen zal hebben. De kans bestaat dat je jaren aan een stuk energie en geld investeert om een community op te bouwen op een bepaald platform, en daar de vruchten niet van plukt. Gevaren:

  • Het platform kan kelderen qua populariteit
  • Kan opgeslokt worden door concurrentie
  • Het platform kan de spelregels veranderen door bijvoorbeeld plots heel duur in gebruik te worden.

Natuurlijk blijft het aan te raden om opportuniteiten rond populaire platformen te grijpen en er dankbaar gebruik van te maken. Toch is het verstandig om niet al je eieren in hetzelfde mandje te leggen, en de basics, zoals emailmarketing en website, niet uit het oog te verliezen. Op deze kanalen zal je altijd zelf vat hebben.

2) Nieuwsbrief is passé

Het idee achter een nieuwsbrief is op zich niet slecht, maar er is een beter alternatief.

Voordelen:

  • Je bereikt je (potentiele) klanten op een consistente manier
  • Je bent weer even top of mind
  • Met wat geluk krijg je nog wat extra traffic naar je website, wat conversie kan betekenen
  • Met een algemene nieuwsbrief kan je werken met vaste topics en rubrieken, waardoor er voor ieder wat wils is in de nieuwsbrief

Als je echt wil scoren met emailmarketing, moet je een stap verder durven denken, en je nieuwsbrief over boord kieperen. De informatie in een nieuwsbrief is vaak zo algemeen, dat een heleboel zaken niet relevant zijn voor veel mensen. Ontvangers besteden dan te veel tijd aan filteren en selecteren van informatie, waardoor ze op den duur afhaken. Een ontvanger beslist in een fractie van een seconde of hij een mail opent of deletet.

3) Segmenteer en personaliseer

Oplossing: maak mails op maat van je doelgroep. Verzamel zo veel informatie mogelijk om je databank te verrijken. Vraag naast emailadres ook naar woonplaats, geslacht, naam, geboortedatum, interesse, aankoopgedrag, enzovoort. Op die manier kan je je doelgroep segmenteren op verschillende niveau’s, zonder dat je zelf veel extra tijd daaraan moet spenderen.

Zo krijgen je ontvangers telkens informatie op maat, waardoor ze sneller de mail zullen openen en doorklikken. Resultaat: hogere open- en click rates en minder mensen die zich uitschrijven op je mailing. Extra voordeel: je kan je klant automatisch aanspreken met de voornaam, wat vertrouwen wekt. 

Voorbeeld:
Een autogarage wil meerverkoop realiseren door ook onderhoudsproducten aan te bieden, aangezien ze daarop een interessante marge hebben. Ze passen de inhoud van hun mailing aan afhankelijk van verschillende segmenten:

  • Klanten die een wagen aankochten de afgelopen zes maanden: een mail met 5 tips rond het onderhoud van een nieuwe wagen + uitnodiging om de promoties rond onderhoudsproducten te bekijken op de website
  • Partners van klanten die een wagen aankochten: mail rond de feestdagen (of rond de verjaardag van hun partner) met cadeautips voor hun partner, bijvoorbeeld onderhoudsproducten voor hun nieuwe wagen
  • Mensen die naar de showroom kwamen, maar nog niet overgingen tot de aankoop van een wagen: een mail met daarbij een promotie. Ze krijgen bijvoorbeeld onderhoudsproducten t.w.v. €499 bij de aankoop van een wagen

4) Call to action

Spoor de lezers van je mail aan om een actie te ondernemen, die aansluit bij je boodschap. Dat kan bij de autogarage bijvoorbeeld zijn: ‘Koop alleen vandaag nog onze onderhoudsproducten met korting’. Je mail mag gerust meerdere knoppen hebben met een call to action. Zorg er steeds voor dat deze knop meteen in beeld verschijnt, en bijvoorbeeld onderaan de mail nog eens. 

voorbeeld call to action

5) KISS

Keep it short and simple. Probeer geen te lange teksten te sturen en houd alles beknopt. Zorg er ook voor dat je maar één boodschap of centraal thema per mail verstuurt. De tijd van je ontvangers is beperkt, zorg dat je boodschap er los op is.

6) Onderwerp je onderwerpregel aan regels

Met je onderwerpregel of ‘subject line’ staat of valt je mailing. Denk hier lang genoeg over na. Probeer je te verplaatsen in je klant en ga na wat de interesse van je klant zou kunnen opwekken. Vermijd te veel hoofdletters, uitroeptekens en commercieel getinte woorden zoals ‘korting’, ‘solden’, ‘uitverkoop’, etc, want deze zullen door de spamfilter gededecteerd worden.

7) Meten is weten

Via mailingtools zoals Mailchimp, SindInBlue, SendGrid,… kan je steeds nagaan wat er gebeurt na het verzenden van je mails. Hoeveel mails komen effectief terecht? Hoeveel ontvangers schrijven zich uit? Hoeveel ontvangers openen de mail en wie zijn dat? Wie klikt door? Wanneer klikt men door? Wanneer krijg ik de meeste openings?

In combinatie met tools zoals Google Analytics kan je perfect nagaan welke mails het meest opleveren. Op die manier kan je de Return on Investment gaan bepalen.

resultaten meten in Mailchimp

8) Test test

Er bestaat geen ultiem recept voor emailmarketing. Daarom is het cruciaal om voortdurend te meten en te testen wat werkt voor je doelgroep en boodschap, en wat niet. De subject line is een heel dankbare manier om te gebruiken voor ab-testing.

Voorbeeld 
Een restaurant heeft een email databank van 2500 emailadressen, dit zijn allemaal mensen die ooit al zijn komen eten in het restautant. Het restaurant heeft één duidelijke boodschap: een wijziging in openingstijden communiceren, en heeft de hele mail klaar, maar twijfelt tussen twee onderwerpregels.

Aanpak:

  • 100 willekeurige ontvangers krijgen mail met subject line A: “Wij passen onze openingstijden aan”
  • 100 andere willekeurige ontvangers krijgen mail met subject line B: “Check onze nieuwe openingstijden en maak kans op een gratis etentje”

Analyse:
Uit analyse van de resultaten blijkt dat:

  • Subject line A: opening rate 55%, click trough rate 10%
  • Subject line B: opening rate 72%, click trough rate 21%

Resultaat:
Het is duidelijk dat Subject line B het best rendeert voor het restautant. Er zal dus een mailing gaan met Subject line B naar de overige 2300 ontvangers van de mailing. 

Lees ook eens de praktische tip: Hoe een A/B test uitvoeren voor uw e-mailcampagne?

9) Hoe vaak mailen?

Probeer regelmaat te brengen in je mails. Kies er bijvoorbeeld voor om per mailing een vast moment in de week te kiezen. Mensen houden immers graag vast aan een gewoonte, en zo gaan ze ook uitkijken naar je mail.

Ga ook niet koste wat het kost mailen, als je niets te vertellen hebt, dan stuur je beter niets. Zo voorkom je dat je irrelevante info stuurt waardoor mensen zich gaan uitschrijven. Te veel mailen is bovendien ook geen goed idee: dit kan als lastig ervaren worden en leiden tot ‘unsubscribes’.

10) Oppoetsen databank

Het is beter om 1000 kwalitatieve personen te hebben in je lijst, dan 10.000 mensen die weinig tot geen engagement tonen. Je wil dat je open rate zo hoog mogelijk ligt, en dat mensen blij zijn als ze een mail van je krijgen. Ongewenste mails kunnen ervoor zorgen dat het imago van je zaak eronder gaat lijden.

Tips om je databank op te poetsen:

  • Verwijder prospects die je laatste 5 mails niet geopend hebben
  • Verwijder adressen die systematisch niet bereikt worden (ze ‘bouncen’ omdat hun mailbox volzit, je tegen hun spamfilter aanloopt, …)

 

Volgende maand leest u deel 2 van dit artikel... 

 

Gastblog

Gastblog door online marketing expert Wies Jaspers van SOWIESO.
Neem contact op bij vragen of voor advies via www.sowieso-marketing.be