Getuigenis: Wijnshop Xpertvinum

Over Xpertvinum

Wim Dons is zaakvoerder van Xpertvinum bvba met de gelijknamige winkel en webshop. Je vindt er Spaanse kwaliteitswijnen en een uitgebreid assortiment sherry. "De verborgen wijnschat van Spanje!", aldus Wim.

De winkel vind je in Leest, nabij Mechelen. Daar is de "Vinoteka" eigenlijk méér dan een winkel. Het is een inspirerende plek geworden! Lees meer hierover op Made in Mechelen.

Met het aanbod richt Xpertvinum zich naar iedereen in België en Nederland die al dan niet bewust geïnteresseerd in een goed glas wijn voor de juiste prijs.

Website, blog, webshop

demo

 

Website en webshop zijn vandaag up and running. De blog is in opbouw.

Wim: "Reeds 10 jaar geleden zijn we met een site begonnen en sinds 2014 hebben we die volledig vernieuwd en omgevormd tot een webshop waarbij we het aanbod zo mooi en duidelijk mogelijk willen presenteren. We zijn ook bezig met een aparte website voor sherry – die SherryMoments gaat noemen – waar we dieper ingaan op de uitzonderlijke kwaliteiten en de culinaire mogelijkheden van de verschillende soorten sherry."

Wat er in de Vinoteka te vinden is, staat ook online. Het aanbod loopt dus volledig gelijk.

Investering

Wim: "De kosten voor de nieuwe website/shop en alles wat daar bij komt kijken, beschouwen we als een investering die we op één jaar willen terugverdienen."

De realisatie van de Vinoteka kadert in het feit dat de mensen graag de kans krijgen om de wijnen en sherry's te proeven. "We geloven heel hard in de wisselwerking van het online gebeuren en de beleving in de Vinoteka. Die 2 kanalen ondersteunen elkaar", legt Wim uit.

"We moeten zeker nog wat werken aan het bekomen van meer bezoekers op onze website. Dat is een werkpunt, maar we geloven erin dat dit gestaag zal groeien."

Marktplaatsen

Verkopen van wijnen en sherry's via marktplaatsen zoals bol.com of Amazon zit voorlopig niet in de plannen.

Google Mijn bedrijf

De weergave van Xpertvinum in Google Mijn Bedrijf is niet helemaal optimaal, geeft Wim toe. "Zeker met de komst van onze Vinoteka is het beter om de locatie van het bedrijf te verplaatsen naar Leest en er ook de openingsuren aan toe te voegen. Nemen we op in de plannen!"

Sociale media

Activiteit op sociale media verlopen momenteel via Facebook en - later - ook via Twitter en Instagram. Wim Dons geeft hiervoor de fakkel door aan collega Wim Demessemaekers, die zich over die communicatielijn ontfermt. Taken worden verdeeld zoals het hoort.

2 dagen per week, dat is de tijd die voorbehouden wordt voor sociale media. Dit verloopt bovendien heel planmatig, zodat iedereen op de hoogte is van het communicatieplan.

E-mail marketing

Met behulp van Mailchimp als e-mail marketing tool worden e-mail nieuwsbrieven uitgestuurd met een verdeelde aandacht voor de Vinoteka, de website en naar inspirerende berichten.

Uiteindelijk dienen alle kanalen hetzelfde doel: zowel meer publiek laten kennis maken met onze fysieke locatie als hen naar de website lokken. We moeten ook een bepaald publiek opbouwen en inwijden in de Spaanse geneugten. Dat is ook een doel op zich.

Wim

Kennis en coaching

Wim: "We rekenen op onze collega Wim Demessemaeker om ons embrionale stadium te ontgroeien en hebben daar alle vertrouwen in. We voelen aan het enthousiasme van de mensen in de Vinoteka dat we de goede weg zijn ingeslagen en beseffen met ons team heel goed dat we taken en verantwoordelijkheden moeten verdelen om efficiënt te kunnen werken."

Bij Xpertvinum is men duidelijk overtuigd dat men, mits het efficiënt beheren van tijd en middelen, een mooie en rendabele mix kunnen maken van onze vinoteka, de website en het produkt.