Getuigenis: Tuinproducten Gardibo

Over Gardibo.com

Herman Wellens is bestuurder van de onderneming Royer Houtindustrie nv, het bedrijf achter de webshop www.gardibo.com.

Op de webshop worden “premium garden products “ aangeboden, o.a. tuinhout, terrashout, tuinschermen, tuinkaarsen, houten hekwerk enz…

Het bedrijf heeft geen echt fysiek winkelpunt maar wel een logistiek verdeelcentrum en een productie-unit. Klanten bevinden zich in de leeftijdsgroep van 30 tot 60 jaar, met interesse voor tuin en tuinonderhoud. De doe het zelver is ook een ideaal profiel. Gardibo kijkt verder dan alleen Vlaanderen of België. De afzetmarkt is in principe geheel Europa. Vandaar ook de 4-talige webshop.

Webshop

De webshop is actief sinds mei 2014 en vormt samen met de Facebook pagina het speerpunt qua online aanwezigheid.

demo

Herman: " We hebben voor elk product een aantrekkelijke pagina met goede foto’s en gedetailleerde productomschrijvingen. Daar hebben we veel zorg aan besteed, zo worden alle fotos genomen door een professionele fotograaf", aldus Herman. "Het aanbod op de webshop is nog groeiend en zal op termijn zeker uitgebreider zijn dan wat je in een winkel aantreft."

Het bedrijf koestert stevige ambities en wil binnen de 2 jaar een rendabele webshop zijn en over 5 jaar  nummer 1 worden in hun segment in België. Herman: "We zijn zeer tevreden met het traject dat we tot nu toe afgelegd hebben. De testfase is zeer goed geweest, we staan klaar om vanaf  2016 exponentieel te groeien. We rekenen daarvoor o.a. op de campagnes in Google Adwords en op facebook. Momenteel adverteren we enkel in Vlaanderen, maar we werken aan de campagnes voor het buitenland. Zodra we het nieuwe logistieke verdeelcentrum kunnen betrekken zijn we klaar om definitief uit de startblokken te schieten."

De grootste uitdagingen bevinden zich in het logistieke compartiment waar het behoorlijk complex kan zijn.

Om de logistiek beter onder controle te krijgen moeten we dit professioneel aanpakken en verhuizen naar een nieuw en groot magazijn om daar de orderpicking uit te voeren. Online groeien is ook fysiek groeien!

Herman Wellens

De integratie van de webshop met andere bedrijfsprocessen was qua investering niet te onderschatten, maar wel nodig. Dat is momenteel achter de rug, maar heeft deels voor wat vertraging gezorgd. Soms wil je wel sneller schakelen, maar moet je realistisch blijven.

Marktplaatsen

Er is een testfase geweest met Bol.com met een aantal van de producten. Er zijn ook een aantal verkopen uit gevolgd.

Herman: "We zien dat een stuk van onze marge wegvalt, waardoor het deze piste geen echt structurele oplossing is. Het geeft Gardibo wel naamsbekendheid. We hebben besloten ons vooral op onze eigen webshop te concentreren."

Een testfase bij Ebay staat ook op het programma om proefondervindelijk te zien welke resultaten daar kunnen geboekt worden.

Sociale media

Facebook en Twitter zijn de 2 kanalen die momenteel uitgespeeld worden. Jobstudenten met de nodige skills aan boord helpen hier een handje en ook intern is er een medewerker die dit opvolgt. Gemiddeld wordt er een 4-tal uur per week voorzien hiervoor.

Herman: "We zitten ook hier in de testfase waarin we alles uitproberen. Van het adverteren op Facebook tot het publiceren van content. Op basis van de ervaringen die we opdoen, werken we een plan uit en voorzien we de nodige tijd en manschappen om dat efficiënt uit te voeren."

E-mail marketing

Er zijn adressen beschikbaar uit de eigen klantendatabank en Mailchimp is de gekozen tool, maar e-mail marketing wordt nog slechts beperkt ingezet bij Gardibo. 1 keer per maand wordt de nieuwsbrief opgemaakt en verstuurd naar de bestaande klanten.

Google advertising

Gardibo.com zet heel erg in op SEO (optimaliseren van de inhoud) en SEA (online adverteren). De nodige budgetten worden er ook voor vrijgemaakt.

Herman: "In een eerste fase hebben we zelf campagnes ontworpen en dagelijks opgevolgd.

Dit was evenwel enorm tijdsintensief. We hebben nu voldoende kennis om nu samen te werken met een externe firma. Voor elk product werden verschillende zoekwoorden geselecteerd en van elk woord wordt precies geanalyseerd hoeveel keer de advertentie verschenen is, hoeveel keer ze aangeklikt is, en hoeveel “conversies”, (sales) dit heeft opgebracht. We pakken dit heel professioneel aan."

Alles wordt gemeten en op de voet gevolgd via Google Analytics en er wordt systematisch gewerkt aan de verbetering van de organische ranking van de site in Google. Dit is een ongoing inspanning, maar leuk als je merkt dat dit steeds betere resultaten met zich meebrengt.

Kennis en Coaching

Een webbedrijf is continu in een groeifase. Steeds in beweging. Heel boeiend allemaal en ook wel een uitdaging. Daar houdt Herman van. "We hebben na anderhalf jaar ervaring zeker nog niet het gevoel dat we alles 100% onder controle hebben en voldoende kennis in huis hebben. En dat zal ook nooit zo zijn. Maar we zijn zeer tevreden met wat we de het afgelopen jaar hebben gepresteerd en de groei die we hebben doorgemaakt. We kijken nu uit naar nieuwe profielen die we aan boord moeten halen."

Als bestuurder is Herman ook bekommerd om het ondernemingsklimaat voor webshops in België: "Logistieke arbeid moet gefaciliteerd worden en eventueel goedkoper kunnen worden voorzien. Ook graag meer ondersteuning vanuit overheid bijvoorbeeld door middel van een kennisplatform waar webshop informatie kan uitgewisseld worden en ervaringen gedeeld."