Getuigenis: Stripwinkel De Poort

Over De Poort

Rik Rosseeuw is de zaakvoerder van De Poort, een stripspeciaalzaak met één fysieke winkel in de Nederkouter 137 in Gent én een webshop op www.depoort.com. Je vindt er Nederlandstalige en Franstalige stripverhalen.

Wie is het doelpubliek? Vooral mannelijk profielen. Minder jeugd, eerder iets ouder. Ook vrij veel (jong)gepensioneerden. "In de winkel komen voornamelijk mensen van Groot-Gent en van iets verder in Oost-Vlaanderen en ook wel van heel Vlaanderen. En tenslotte hebben we ook vaak Nederlandse klanten in de winkel."

Rik vermoedt dat de winkel in een aantal toeristische brochures vermeld staat. Vandaar wellicht dat er vaak toeristen over de vloer komen.

Website, blog, webshop

Reeds sinds jaren '90 is er een website. Begin 2014 is daar een webshop bijgekomen. We treffen ook een goed onderhouden blog aan, met recensies, nieuwtjes, aanbiedingen, enz... Die blog is een bijzonder informatief en degelijk onderhouden onderdeel van de website. Verschillende auteurs schrijven hun reviews over strips. Goed geschreven en goed ingedeeld in verschillende rubrieken. Een voorbeeld!

Rik: "Voor het stofferen van de blog hebben we een goede samenwerking met zowel Focus Knack als De Stripspeciaalzaak. Zelf hebben we niet de tijd om dergelijke kwalitatieve reviews te schrijven, dus zijn zo'n deals de best manier om het toch te kunnen realiseren."

Online versus Offline

Het online aanbod is veel uitgebreider dan in de fysieke winkel. Een aantal albums dat op korte termijn besteld kan worden (max. 2 dagen) heeft als status “op voorraad” op de site.

Afbeeldingen

Elke strip heeft uiteraard zijn eigen pagina met een afbeelding van de cover en alle gegevens over de strip. Rik klinkt hier zelf-kritisch: "De kwaliteit van de afbeelding kan beter. De hoogte van iedere cover is telkens 200 pixels, wat niet zo veel is. Oudere strips, die uit de “oude” website komen, hebben soms geen afbeelding. Deze krijgen dan wel een standaard afbeelding uiteraard."

Resultaten

De resultaten zijn goed en Rik is duidelijk een tevreden man. "Onze winkel in Gent is zeer rendabel en we leveren ook aan bibliotheken. De webshop is goed gelanceerd, en levert elke maand meer verkoop."

Gestaag en beheersbaar groeien is het plan van Rik om de doelstellingen te halen. Er is immers een goede basis met een trouw publiek. Eens de klanten de weg hebben gevonden voor de eerste aankoop, komen ze heel vaak terug voor vervolgaankopen.

Technologie en logistiek

Rik: "De voornaamste problemen situeerden zich in de opstartfase van de webshop. Ik denk dan vooral aan informaticaproblemen, zaken waar wijzelf niet echt veel kennis van hebben."

Er waren aanvankelijk wat logistieke zorgen, maar met de keuze voor bpost zijn die opgelost. Toch blijft er bij Rik iets knagen:

We strijden niet met dezelfde wapens als bol.com. Daar kan je bestellen tot 23u en ’s anderendaags beleverd worden. Ik moet ’s avonds zeker voor 18u bij bpost zijn met mijn pakjes om ze ’s anderendaags bij de klant geleverd te zien.

Rik Rosseeuw

De pakjes laten ophalen is momenteel niet opportuun. Enerzijds is de kost te hoog volgens het volume en anderzijds gebeurt het ophalen al in de namiddag, wat veel te vroeg is.

Verbeteren

Rik beseft dat het altijd beter kan en heeft enkele ideeën klaar. Er wordt onder andere gedacht aan het personaliseren van de verpakking met een opvallende kleefband. Ook de integratie van de databank van de winkelkassa’s met de webshop moet er ooit komen, maar de hoge kostprijs is hier momenteel een struikelblok.

Google Analytics

Rik volgt de cijfers uit Google Analytics niet op de voet. Daar is er te weinig tijd voor. Maar daar is een oplossing voor gevonden: een extern specialist brengt de kernbevindingen naar voor en die worden samen doorgenomen. "Die specialisten zien de dingen die wij niet zien. Ieder zijn vak."

Marktplaatsen

Strips van 7,5 euro verkopen via Bol.com is niet rendabel. De productprijs is te klein om er winst uit te halen, zeker als je van dat bedrag de vaste kosten en de commissie moet aftrekken. "We hebben dat bekeken, maar het is echt niet te doen", zegt Rik.

Google Mijn bedrijf

De gegevens over de winkel zijn voortreffelijk voorzien in Google Mijn Bedrijf. Er zijn bovendien 5 recensies te lezen, telkens met een topscore!

Sociale media

Rik beheert via Hootsuite zelf de berichten die op Facebook, Twitter, Google+ en Linkedin terecht komen. Hiervoor wordt elke dag een uurtje tijd voorzien.

Rik: "Via Hootsuite kan je alle berichten inplannen, dus dat is leuk voor tijdens de week en vooral tijdens het weekend. Er wordt ook wel gekeken welke posts er populair zijn en wat niet."

E-mail marketing

Ook via e-mail is er heel wat activiteit. Wekelijks wordt een e-mail verstuurd op vrijdagavond met de eigen nieuwe titels en nieuws van de winkel. Op zaterdag verschijnt de nieuwsbrief van "De Stripspeciaalzaak" (overkoepelende organisatie van de VL en NL stripwinkels) met meer algemene info. Tweewekelijks is er dan nog een gespecialiseerde e-mailing voor bibliotheken en mensen met een login.

Rik: "Ik maak gebruik van Campaign Monitor hiervoor. Dat pakket geeft ook heel wat gedetailleerde info die ik af en toe eens ontleed. De statistieken zijn heel overzichtelijk en lezen zeer makkelijk. Mensen geven af en toe feedback in de winkel zelf tijdens een gesprek, wat heel waardevol is."

Kennis en coaching

Heeft Rik het gevoel over voldoende kennis en tijd te beschikken om het maximum uit de online onderneming te halen? "Dit kan altijd beter. Ik heb enkele goede vrienden, die thuis zijn in het IT wereldje, waarbij ik ideeën kan aftoetsen. En met collega’s uit de stripwereld overleg ik regelmatig over hun en onze ervaring inzake de online verkoop van strips in de verschillende disciplines: nieuw, tweedehands, promoties, ..."

"Ik vind het echter wel leuk om zelf zaken te ontdekken, zoals de advertenties op Facebook die toch vrij makkelijk op te zetten en op te volgen zijn. Dit doe ik dan ook regelmatig, temeer omdat dit tot duidelijke resultaten leidt."