Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Getuigenis: Sport Thriathlonshop

Over triathlonshop.be

Mattias is zaakvoerder van Triathlonshop.be, met één vestiging in Merelbeke én sinds 2005 een webshop.

Alles wat te maken heeft met triathlon vind je er. Zowel trainings- als wedstrijdmateriaal. Klanten zijn er van 16 tot 70 jaar.

Webshop

Het aanbod in de winkel is bijna helemaal terug te vinden in de webshop. Elk product heeft er een eigen pagina met foto en productinformatie en gerelateerde producten. Sommige producten zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Ook hierover voldoende informatie (beschikbaarheid, prijs, uitvoering).

De webshop is vandaag winstgevend en over de resultaten is Mattias best tevreden. Alles loopt op wieltjes, ook logistiek e.d. is zeer goed onder controle. Het bekijken van de resultaten in Google Analytics doet Mattias niet tijdens het seizoen. Dan is de tijd te beperkt. "Maar ik neem er in het laagseizoen wel mijn tijd voor en dat worden er ook beslissingen genomen om de site te optimaliseren tegen het volgende triathlon seizoen. Zo werkt dat prima."

Het onderhoud van de site laat Mattias doen door IT'er waarmee hij ook een onderhoudscontract mee heeft afgesloten. Ieder zijn vak.

Wat waren de belangrijkste uitdagingen in het begin?

Mattias: "Een grotere naambekendheid verkrijgen in het wereldje was de grootste uitdaging. We hebben dit niet enkel online proberen te bereiken. Integendeel, het was vooral door sponsoring van wedstrijden met badmutsen van Triathlonshop. Die kom je nog regelmatig tegen in de zwembaden."

Google Mijn bedrijf

Als we in Google zoeken naar "triathlonshop", krijgen we een heel mooie weergave van de winkel te zien. Openingsuren en enkele foto's van de handelszaak kunnen nog worden aangevuld om het plaatje volledig te maken.

Sociale media

Facebook is het enige sociaal media kanaal dat Mattias voor triathlonshop onderhoudt. Door de ervaring is de nodige tijd voor dat onderhoud aanzienlijk geslonken van 1u per week tot hooguit nog een kwartiertje.

Mattias: "Ik doe heel veel zelf en vrij impulsief. Een echt plan volg ik daar niet voor. Maar door mijn ervaring kan het gelukkig allemaal heel snel."

Email marketing

Mattias gebruikt Mailchimp voor het opmaken en opvolgen van e-mail marketing campagnes en nieuwsbrieven. "Ik verstuur er de info mee over de komende promoties, maar ook de communicatie rond de wetsuit testdagen werd op die manier gevoerd. Dat was heel succesvol, dus het medium is zeker niet afgeschreven wat mij betreft."

De directe verkoop na het versturen van de nieuwsbrief zou Mattias willen verbeteren. De statistieken van elke mail worden bekeken met het oog op verbetering naar dat doel, maar het blijkt niet eenvoudig.

Kennis en coaching

Alles kan altijd beter, is een motto dat Mattias zeker onderschrijft. Maar de inzet specifiek voor de webshop is ook afhankelijk van de beschikbare tijd. Die ontbreekt wel af en toe.