Getuigenis: Sport Lauwers

Over Sport Lauwers

Katelijn Lauwers is een van de zaakvoerders als 2de generatie van het familiebedrijf "Sport en advies Lauwers". Sportschoenen, sportkledij en kleine hardware worden verkocht via 1 winkel in het zuiden van West-Vlaanderen. Doelgroep zijn sportieve mensen in elke leeftijdscategorie, zowel dames als heren. 

Katelijn: "Onze klanten komen vanzelfsprekend uit de regio rond onze winkel in Lauwe, dus West- en Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Ook enkele Noord-Franse klanten vinden de weg naar onze winkel en sporadisch komen zelfs mensen uit Brabant en Antwerpen langs."

De winkel is gekend door zijn familiale aanpak en door het sterke advies dat wordt gegeven. Dat blijft hoedanook een sterk element in de concurrentiestrijd met grotere ketens.

Website

Katelijn: "Momenteel verkopen we nog niet online. Op de website worden heel regelmatig nieuwe producten in de kijker geplaatst, waardoor het aanbod dat we er presenteren wel veel kleiner is dan wat we in de winkel hebben."

De huidige website is echter al enkele jaren oud en het wordt tijd voor vernieuwing. "Zowel wij als onderneming als onze klanten zijn in die jaren veranderd en ook het aanbod en de manier waarop we kunnen en moeten communiceren is mee geëvolueerd", weet Katelijn.

De huidige website is opgevat als een blog, met berichten op een tijdslijn. Een nieuwe generatie staat inmiddels te popelen om van een nieuwe en hippe website een prioriteit te maken. Marieke, een van de medewerksters is verantwoordelijk voor het onderhoud van de huidige website. Samen met de maandelijkse e-mail nieuwsbrief en Facebook spendeert zij er ongeveer een uur per dag aan.

Google Mijn bedrijf

Over de kwaliteit van de weergave van de handelszaak op Google Mijn Bedrijf heeft Katelijn "geen idee". Gelukkig is daar ooit goed voor gezorgd, want die weergave is helemaal in orde!

Sociale media

demo

 

Facebook is het speerpunt voor Sport Lauwers. Op https://www.facebook.com/sportlauwers wordt telkens een verwijzing naar de blogberichten geplaatst. De inhoud is er al, dus het werk hiervoor is echt beperkt.

Katelijn: "Als het heel druk is in de verkoop, primeert de assistentie in de winkel boven het werk aan de website, e-mail nieuwsbrief of Facebook. Zo gebeurt het wel eens dat het voorziene uurtje voor Marieke niet kan vrijgemaakt worden. Dat is soms jammer, maar we hebben de prioriteiten zo vastgelegd en dat werkt uiteindelijk wel goed."

Email marketing

E-mail adressen worden verzameld via de website, via sportverenigingen en ook heel veel via een invulformulier aan de kassa in de winkel.

"We zijn hier een 8tal jaar geleden mee gestart met één e-mail adres en vandaag hebben we toch een kleine 10.000 e-mailadressen waar we maandelijks naartoe mailen", vertelt Katelijn.

De e-mail nieuwsbrieven worden op een zeer interessante manier opgemaakt in Mailchimp. Gedurende de maand plaatst Marieke verschillende artikels op de website. Op het einde van de maand neemt Mailchimp deze artikels automatisch op in de voorziene nieuwsbrief layout (dit gebeurt automatisch omdat die verbinding ooit één keer is gemaakt door de programmeurs). Vooraleer te versturen wordt nog een inleiding toegevoegd en worden niet relevante artikels gewist uit de nieuwsbrief. Met een minimum aan werk is er een maximum aan resultaat.

Het blijkt zijn vruchten af te werpen, want het is lang geen toeval dat de zaterdag nadat de e-mail werd verstuurd er echt wel veel drukker is in de winkel.

Kennis en coaching

"Het is altijd een strijd tegen de klok, maar mede door de komst van de nieuwe generatie in de zaak, zullen er op dat vlak wel nieuwe accenten worden gelegd", besluit Katelijn.

Kennis over wat er zich online afspeelt is er nog niet voldoende aanwezig in het bedrijf, al komt daar snel verandering in met de jonge generatie.