Getuigenis:Speelgoed Fairplace

Over Fairplace

Fairplace is opgericht door Yves en Christophe, allebei zelf papa van enkele speelvogels. Naast het runnen van de webshop hebben ze beide nog een voltijdse dagtaak.

Op de webshop (opgestart in 2013) wordt duurzaam speelgoed verkocht. Een duidelijke niche dus binnen een breder segment. Online ligt de focus op België en Nederland (momenteel enkel in het Nederlands). Het aanbod is ook in 2 winkels en 2 popupwinkels te vinden. De klanten van Fairplace hebben een interesse in duurzaam leven en schenken meer dan gemiddeld aandacht aan een degelijke en rijke opvoeding voor de kinderen.

Christophe: "Dat is ook te merken als we echt in contact komen met onze klanten op beurzen of popup marktjes. Daar laten we de kinderen ook spelen met het speelgoed. En ik kan je verzekeren: het zijn vaak niet alleen de kinderen die ermee spelen!"

Webshop

De webshop heeft een a-typische layout. Geen koele oplijsting van producten in hun verpakking, maar foto's van spelende kinderen.

Christophe: "Dat is heel bewust. De webshop is niet opgebouwd als een winkel maar als een inspirerende plek. Een vaste professionele fotografe neemt van elk product foto’s waarop je het speelgoed ‘in actie’ ziet."

De sfeervolle foto's worden schermgroot getoond op de productpagina's op de website. Pas als je doorklikt op een product zie je hoe je het kunt online aankopen.

Hoe zit het met het rendement?

Christophe: "We zitten op het eind van jaar 2 van een driejarenplan dat we strikt volgen. Als het zo doorgaat, is de bvba na 3 jaar rendabel. Vandaag wordt er nog geen winst gemaakt, maar dat hadden we ingecalculeerd. We zitten nu zelfs voor op ons schema en dat stelt ons gerust."

Het moeilijkste onderdeel van de business vinden het duo vooral het bereiken en opbouwen van een trouw online publiek.

Online marketing is een vak apart, en er zijn zoveel mogelijkheden en tools die je daarbij kunt inzetten. Het vraagt kennis, maar ook een ‘trial and error’ houding. Experimenteren is nodig om de juiste kanalen te leren kennen en ook de juiste manier om er mee uit te pakken.

Christophe

2 keer per jaar wordt er een Adwords-campagne opgezet. In het voorjaar om in de aandacht te komen tegen de zomer. Die campagne levert net voldoende op om de marketingkost terug te winnen. In najaar 2015 is er voor het eerst een grotere campagne om in de sinterklaas- en kerstperiode de verkoop nog een flink stuk te boosten.

Logistiek of problemen met betalingen zijn er nog nooit geweest. Dat blijkt echt geen zorg te zijn.

Marktplaatsen

Fairplace kreeg net de toestemming van hun grootste leverancier om op Bol.com aan te bieden. Dat wordt dus een volgende stap.

Christophe: "Dat is nieuw voor ons. Spannend. Maar het is een weloverwogen keuze om de verkoop via die weg een boost te geven. Om het in speelgoed termen uit te drukken: Bol.com is eigenlijk een trein waar wij nu ons wagonnetje aanhaken."

Google Mijn bedrijf

Fairplace heeft geen eigen winkel en heeft daardoor geen echt toegankelijke fysieke locatie voor de consument. De aanwezigheid in Google Mijn Bedrijf is er momenteel niet en lijkt om die reden niet echt een must. Toch is het raadzaam om de 2 verkooppunten (externe winkels) en eventueel het hoodkwartier in "Mijn Bedrijf" toe te voegen.

Sociale media

Facebook is het kanaal bij uitstek om rond producten en beurzen te communiceren. Er wordt ook al eens een Twitter-bericht verstuurd en op Pinterest is een uitgebreide verzameling speelideeën te zien.

De taken tussen de 2 zaakvoerders zijn netjes verdeeld. Christophe staat in voor alle sociale media.

Christophe: "We hebben daarvoor een ‘social media bord’ opgezet waar we per week bijhouden wat we posten, waarom en met welk effect. Bezig zijn met sociale media neemt toch gauw meer dan 10 uur per week in beslag. Het is dan ook een belangrijk element in onze communicatie."

E-mail marketing

Elke 2 maanden sturen we een nieuwsbrief uit naar ongeveer 600 adressen.

Christophe: "We verzamelen adressen door toestemming te vragen van bezoekers op beurzen en in popup-winkels waar we aan meedoen. Er staat ook een knop op onze Facebook-pagina. Eind 2015 streven we naar 1000 adressen. We hebben liever de goede adressen, dan te kiezen voor de massa."

Er wordt gebruik gemaakt van het programma "Mailchimp", wat beschouwd wordt als een voorbeeld qua gebruiksvriendelijkheid voor het opmaken en versturen van e-mail-nieuwsbrieven. De rapporten uit Mailchimp geven ook inzage in de prestaties van de e-mail nieuwsbrieven en ook in Google Analytics wordt het effect opgevolgd.

Christophe: "Het kan natuurlijk altijd beter. Zo zouden we mensen die bij ons al iets kochten of die interesse toonden, gerichter willen benaderen. Via remarketing of via e-mail als we de gegevens hebben. Dat domein moeten we nog ontdekken."

Kennis en coaching

Christophe: "We werken samen met een marketingbureau dat ons op geregelde tijdstippen inspireert en oplossingen aanreikt binnen de online marketing mogelijkheden. Dat is toch een specialisme dat razendsnel evolueert. 50% van wat ons marketing-bureau ons vertelt en toont is nieuw voor ons, maar het is belangrijk dat we zo stappen vooruit zetten op een ritme dat bij ons past. We leren veel al doende."