Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Getuigenis: Schoenen Verduyn

website schoenen verduyn

Over Schoenen Verduyn
Schoenen Verduyn verkoopt schoenen in 4 winkels (3 in Kortrijk en 1 in Gent) en via een webwinkel. Het zijn echt familiewinkels waar iedereen zijn gading vindt. Geen keuze voor een niche bijvoorbeeld, maar voor elk wat wils.

Klanten zijn er dan ook in elke leeftijdscategorie, interesse en stijl.

De webshop
www.schoenenverduyn.be

De webshop is sinds 2011 de verantwoordelijkheid van Philip Meurisse. Van fotoshoots tot het logistiek opvolgen en optimaliseren.

We verkopen zowel online als offline hetzelfde productaanbod. De voorraad wordt continu gesynchroniseerd tussen de winkels en de webshop. We putten immers uit dezelfde stock voor al die kanalen.

Philip Meurisse

Elk product heeft zijn eigen productpagina met telkens 5 foto’s per schoen. Die foto’s worden sinds de winter 2012 genomen door een volautomatische fotostudio “Shoedex”. Vòòr die tijd werden de foto's manueel genomen in een geïmproviseerde studio in het kantoor. Een echt monikkenwerk. Dat werd gelukkig aangepast.

Naast het nemen van de foto moest ik ook telkens een lijst aanmaken van welke foto correspondeerde met welk artikelnummer. En daarna de foto manueel in ons systeem toevoegen en het artikel ‘activeren’ voor de webshop. Met ongeveer 3700 artikelen per seizoen was ik daar toch enige tijd zoet mee. Dankzij de investering in deze machine verkrijgen we perfecte foto’s in een mum van tijd. Het is belangrijk om in dergelijke taken menselijke repetitieve arbeid te vervangen door een geautomatiseerd proces. Het garandeert bovendien een gelijke kwaliteit van de foto's, ongeacht op welk moment en door wie ze gefotografeerd zijn. Die investering was snel terugverdiend.

Philip Meurisse

De webshop is vandaag winstgevend, maar alle winst wordt er opnieuw in geïnvesteerd. Er heerst tevredenheid over de resultaten, maar alles kan altijd beter. Er zit echt nog veel meer potentieel in, aldus Philip.

Dat de groeimogelijkheid van de webshop ook samenhangt met de fysische aspecten van de winkel ondervindt men bij Schoenen Verduyn.

Een webshop vereist een accuraat stockbeheer, een gesmeerd logistiek proces en een goede klantenservice die zowel voor, tijdens en na de verkoop de klant kan bijstaan.

Een webshop werkt het best als er een eigen voorraad aan wordt toegekend, een goed uitgerust logistiek lokaal en een aantal mensen die zich puur bezig houden met die webshop. Maar dat is natuurlijk niet te verantwoorden wanneer de omzet van de online verkoop nog geen 10% uitmaakt van de totale verkoop.

Om de groei van de webshop mogelijk te maken dient de firma mee te groeien, zowel in fysische vierkante meters, als in een aangepaste ‘mindset’ van aankoop en verkoop. Een centrale multifunctionele stockageruimte kan dienst doen voor herverdeling naar onze winkels maar ook als webshopvoorraad. Daarbij komt ook een focus naar een alternatieve aankoop visie. In plaats van bijvoorbeeld 20 verschillende modellen zwarte boots aan te kopen met telkens een reeks van 12 paar is het meer opportuun om 10 modellen uit te kiezen met reeksen van 24. Zo heb je meer voorraad in de meest populaire maten en kan je een betere herverdeling tot stand brengen.

Philip Meurisse


Marktplaatsen
De onbeschikbaarheid van EAN codes belet Schoenen Verduyn momenteel om ook in te zetten op handelsplatformen zoals Bol.com. Daar zijn die codes een vereiste en kleinere schoenmerken werken hier (nog) niet mee.

Google Mijn Bedrijf
Schoenen Verduyn is - naar eigen zeggen - vrij goed in orde wat de voorstelling betreft in Google Mijn Bedrijf. En dat is niets gelogen. Alles is voortreffelijk voorzien, inclusief foto's en openingsuren.

schoenen verduyn in Google

Sociale media
De sociale media kanalen die op de website worden weergegeven zijn Facebook en Twitter. Dit laatste kanaal wordt niet zo intensief ingezet. Het is vooral Facebook dat wordt gebruikt, met meer dan 9.000 fans inmiddels. https://www.facebook.com/Verduyn.schoenen

We zien er zowel productvoorstellingen als fotoreportages van events, braderieën en speciale gelegenheden. Ook smartphone filmpjes van de sfeer in de winkel tijdens dergelijke feestelijke gelegenheden. Leuk: die blik achter de schermen maakt een winkel sympathiek en verhoogt de betrokkenheid met de consument.

Af en toe wordt al eens een wedstrijdje georganiseerd via Facebook, waar ook de winnaars worden bekendgemaakt. Op die manier is de beleving op Facebook compleet.

Het is vooral Philip zelf, samen met een van de zaakvoerders die regelmatig nieuwtjes en weetjes posten en acties opzetten.

Er wordt ook aandacht besteed aan reacties van klanten die positieve of negatieve ervaringen hadden in de winkel. Mensen ventileren hun ongenoegen via sociale media en hebben ook dat recht. Aan ons om daar snel en accuraat op te reageren en iets te doen met de informatie die op die manier ons bereikt.

Philip Meurisse

Al bij al wordt ongeveer een uur per dag besteed aan het bijhouden van vooral Facebook. Dat gebeurt op zich niet echt planmatig, eerder ad hoc en vanuit een gezonde reflex om bepaalde zaken de wereld in te sturen.

E-mail marketing

Adressen voor onze e-mail nieuwsbrieven worden verzameld via een kiosk in de winkel, via advertenties die naar onze site leiden en via online klanten die een order plaatsen. Intussen hebben we een abonneelijst van 20.000 personen waar we zeer geregeld een nieuwsbrief naartoe sturen.

Philip Meurisse

Voor bepaalde acties wordt samengewerkt met een (compatibele) partner/handelaar waarbij gezamelijke abonneelijsten worden gebruikt. De traditionele ‘happyday’ organiseren we zo al 3 seizoenen met collega's van Brooklyn (www.brooklyn.be), een multibrand fashion retailer) opgezet. Het totaal bereik ligt op meer dan 50.000 e-mail adressen. Het voordeel van dergelijke samenwerkingen is ook dat de advertentiekost in de geschreven pers verdeeld wordt.

De mogelijkheden om een newsletter op te maken en te versturen zit ingebakken in het gebruikte beheersysteem van de website. De opvolging van de prestaties van die mailings zou best wel iets beter kunnen. "Ook een wat meer gestructureerdere aanpak en opvolging van de marketing is stilaan wenselijk", aldus Philip, "Maar daar werken we elke dag aan."