Getuigenis: Parfumerie Gutmann

Over Parfumeries Gutmann

Alexandra Gutmann is zaakvoerder van de gelijknamige parfumeriezaak. In de winkels in Waregem en Kortrijk gaan cosmetica producten zoals parfums, make-up en verzorgingsproducten er vlot van de toonbanken, al is het opboksen tegen de grotere ketens. De doelgroep situeert zich in de regio rond de winkels. Het zijn vooral vrouwen tussen 20 en 70 met interesses in cosmetica, lifestyle, mode, trends en mensen die zoeken naar kwaliteit.

Sinds 5 jaar is er een goede website, waar de nadruk vooral ligt op de voorstelling van de winkels en de acties en promoties.

Webshop

Alexandra: "Ik zit midden in de plannen voor het uitbouwen van een webshop en hoop die te kunnen realiseren in voorjaar 2016. Die voorbereiding is echt een intensieve periode waarin ik toch heel wat keuzes moet maken en geconfronteerd wordt met nieuwe zaken."

Het aanbod online wordt niet zo uitgebreid als in de winkel. Er wordt gekozen om samen te werken met 5 topmerken binnen de thema's make-up, parfum en verzorging.

Alexandra: "De leveranciers van die merken leveren mij straks alle materiaal aan voor de invulling van de productpagina's. Zij hebben hun eisen qua vormgeving en inrichting van de webshop en zorgen nadien ook voor maandelijkse updates. Het is dus goed dat ik een goed inzicht heb op deze aspecten voorafgaand aan de bouw van een webshop."

De grootste zorgen heeft Alexandra omtrent de kostprijs voor de ontwikkeling van de webshop en de mate waarin zich dat zal laten terugverdienen. "Ik heb niet dezelfde mogelijkheden als grotere ketens, en laat me dan ook bijstaan door een onafhankelijk e-commerce adviseur die me helpt de juiste beslissingen te nemen binnen mijn mogelijkheden. Dat is een goede beslissing geweest."

De investering in tijd om een webshop op te zetten en te onderhouden is niet te onderschatten en het doel is om hiervoor geen bijkomend personeel aan te nemen.

Google Mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf is genoegzaam bekend, maar de weergave is toch niet optimaal. Enkele foto's toevoegen en meer gegevens invoeren is nodig om een degelijke weergave te bekomen in Google. Een werkpuntje toch!

Sociale media

Facebook is het meest actieve sociale medium dat door Parfumerie Gutmann wordt ingezet. Maar eigenlijk gebeurt de voornaamste activiteit er door de groepering van zelfstandige parfumerieën in Vlaanderen: Enjoy Beauty.

Alexandra: "Het beheer van mijn facebook pagina is volledig in handen van het Enjoy Beauty team. Dat bespaart me heel wat tijd en de berichten zijn steeds actueel. Het is niet omdat je er zelf niet kunt voor instaan, dat het niet moet gebeuren. Ik ben best tevreden over het werk dat ze leveren."

Deze aanpak zorgde intussen reeds voor bijna 1.700 fans en enkele heel fijne recensies waar de nadruk duidelijk ligt op de kwaliteit van de service in de winkels.

"Uiteindelijk draait het allemaal om de service die we bieden. Daarmee dat we ons onderscheiden van de grote ketens. Wij kennen écht ons vak vanuit ervaring. We zijn meer dan verkoopsters en die appreciatie posten sommige klanten spontaan op Facebook. Heel fijn natuurlijk!"

Alexandra

Blog

De plannen zijn er om met de nieuwe webshop ook een blog op te starten om daarmee de eigen identiteit van Parfumeries Gutmann nog meer in de verf te zetten. Blog en webshop zullen één geheel vormen. Uiteraard moet daar wat tijd voor vrijgemaakt worden, maar met de begeleiding van onze coach zal dat wel vlot verlopen. Met een goed plan kunnen we het werk goed én tijdig voorbereiden. Ik ben ervan overtuigd dat dit een meerwaarde wordt voor onze uitstraling!

Email marketing

E-mail adressen van klanten worden verzameld in de winkel en ook online. Die worden stelselmatig toegevoegd aan het Winparf ERP en CRM systeem in de winkels. Die adressen worden aan Enjoy Beauty geleverd, die de organisatie op zich neemt voor het versturen van de nieuwsbrieven. Alexandra krijgt inzage in de statistieken zoals de open rates en click rates.

Alexandra: "Om hierin nog betere scores te halen zou de inhoud nog interessanter moeten zijn en moeten we ook doelgerichter werken. Een promotie van het merk Clinique alleen naar klanten sturen die Clinique kochten, bijvoorbeeld."

Kennis en coaching

Alexandra beseft dat het heel wat tijd vergt om alle aspecten rond het online ondernemen onder de knie te krijgen. "Maar ik maak hier méér tijd voor vrij want online ondernemen wordt méér en méér belangrijk", besluit ze.