Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Getuigenis: Parfumerie Gutmann

Over Parfumeries Gutmann

Alexandra Gutmann is zaakvoerder van de gelijknamige parfumeriezaak. In de winkels in Waregem en Kortrijk gaan cosmetica producten zoals parfums, make-up en verzorgingsproducten er vlot van de toonbanken, al is het opboksen tegen de grotere ketens. De doelgroep situeert zich in de regio rond de winkels. Het zijn vooral vrouwen tussen 20 en 70 met interesses in cosmetica, lifestyle, mode, trends en mensen die zoeken naar kwaliteit.

Webshop

Sinds 2015 heeft Parfumeries Gutmann een Magento webshop, gekoppeld aan het kassa systeem Winparf, maar in het najaar van 2020 ging een gloednieuwe webshop online. Een maatwerk oplossing. En dat heeft zijn redenen.

Alexandra: "Ik merkte de laatste jaren een sterke groei in online verkoop, ook al is het niet eenvoudig om tegen grote spelers op te boksen. Na een vijftal jaar voelden we echter dat we een nieuwe stap moesten zetten om ons aanbod en ons advies binnen onze sector nog beter in de verf te zetten. Want met ons advies maken we echt een verschil.”

https://parfumeriesgutmann.be/

 

Content én commerce

De zaakvoerster is sinds de lancering van haar eerste webshop, in 2015, zelf een actieve voorvechtster gebleken van online communicatie. Waar ze aanvankelijk terughoudend was om in de picture te staan, is ze in de nieuwe website meer dan ooit het gezicht van haar zaak. Haar tips, productbesprekingen en adviezen deelt ze vandaag via blogs, video’s op social media en haar website.
“Op de nieuwe website combineren we die adviestaak met ons productaanbod”, weet Alexandra. “Die combinatie bleek moeilijk uit te werken met een standaard webshop systeem. Daarom kozen we ervoor om dit op maat te ontwikkelen. Onze marketingpartners van Mex United hebben ons daarbij enorm goed geholpen.”

Jelle Ryckoort, Mex United: “Als we de vragen van duizenden klanten beantwoorden op de website, weten we dat we waardevolle content maken voor de klanten. Dat was dan ook het uitgangspunt. We verbinden die informatie met een selectie uit het aanbod dat relevant is bij de gestelde vraag. Zo komen advies en oplossing heel dicht bij elkaar.”

Andere kanalen

Waar Google Mijn Bedrijf aanvankelijk nog een werkpunt was, is ook dat helemaal in orde gemaakt. Het maakt immers integraal deel uit van de présence van je merk op het internet. Veel mensen zien de informatie uit Google Mijn Bedrijf als eerste in hun zoektocht online. Zeker als die zoektocht zich op de smartphone afspeelt.
Ook op Facebook en Instagram is Alexandra heel actief, met heel wat posts en informatie over producten en verzorgingstips die klanten naar de webshop of naar de 2 winkels brengen.

"We onderscheiden ons met onze kennis, ervaring en service. Wij kennen écht ons vak. We weten waarover we spreken en kunnen mensen helpen in hun keuze. We zijn meer dan verkoopsters en die appreciatie posten sommige klanten spontaan op Facebook. Heel fijn natuurlijk!"

Alexandra Gutmann, www.parfumeriesgutmann.be

Werk aan de winkel

De grootste zorgen heeft Alexandra omtrent de werklast en de kostprijs die bij de ontwikkeling van de nieuwe webshop kwam kijken. "Ik heb niet dezelfde mogelijkheden als grotere ketens, en laat me dan ook bijstaan in zowel strategische als operationele aspecten. Dat team helpt me de juiste beslissingen te nemen binnen mijn mogelijkheden. Dat is een goede beslissing geweest. De investeringen waren het gevolg van de groei in online verkoop. We zijn klaar voor de volgende groeifase!"

https://parfumeriesgutmann.be/