Getuigenis: Mode Poco A Poco

Over Poco A Poco

Sara Reekmans is zaakvoerder van de boetiek met dames- en herenkledij en accessoires "Poco A Poco" in Herk-de-stad. De klanten zijn vrouwen en mannen tussen 20 en 80 jaar uit regio Zuid-Limburg en een klein stukje van Oost-Brabant. Meestal gezinnen met tweeverdieners of actieve jong gepensioneerden. "De meeste klanten zijn druk bezette mensen met schoolgaande kinderen en allerlei hobby's en activiteiten. Ook gepensioneerden zijn druk bezette mensen!", weet Sara.

Website, blog, webshop?

De online aanwezigheid van Poco A Poco concentreert zich op 2 plaatsen: als deel van de handelsgids van Herk-de-Stad en op Facebook.

"Een keer per maand voorzie ik die pagina van nieuwe foto's en info over opendeurdagen", vertelt Sara.

Google Mijn bedrijf

Het gegeven Google Mijn Bedrijf zegt Sara niet zoveel. Geen idee hoe je dat moet voorzien of waar je daarvoor terecht moet. Als we even in Google zoeken naar "poco a poco", dan zien we bovenaan de resultaten de website van het orkest met dezelfde naam én met de logische domeinnaam. Snel daaronder duikt de pagina uit de handelsgids.be op en daaronder zien we de Facebook pagina. Zoeken we op "poco a poco boetiek", dan staat de handelsgids pagina mooi bovenaan. Ook als we zoeken naar "handtassen herk-de-stad" verschijnt de handelsgids pagina als nummer 3.

Jammer echter dat er geen gebruik gemaakt wordt van Google Mijn Bedrijf, want noch de locatie, noch openingsuren, noch een foto van de straat, gevel of interieur verschijnen in de Google resultatenpagina. Een werkpuntje dus :-)

Sociale media

Aan het onderhoud van de Facebook pagina spendeert Sara enkele uurtjes per week.

"Ik post er vooral foto's van nieuwigheden en van de etalage en dat doe ik meerdere keren per week. Ik waak erover niet te overdadig te posten, want dat werkt eerder averechts. Mijn klanten willen niet het gevoel hebben bestookt te worden. Daar houd ik dus rekening mee."

Facebook kent voor Sara weinig geheimen. Ze merkt ook dat de foto's vaak gedeeld worden door de klanten en het is op die manier een goedkope vorm van markting.

We merken dat de klanten naar de winkel komen en specifiek vragen naar de stukken die ik op facebook of op de site heb geplaatst. Het is leuk om dat te vernemen. Eigenlijk is facebook op die manier een verlengde van mijn etalage!

Sara

E-mail marketing

Ongeveer 8 keer per jaar wordt er een e-mail campagne uitgestuurd naar de klanten. Vooral om opendeurdagen, zondagopeningen en acties aan te kondigen. Dit gebeurt met het pakket "Your Mailing List Provider" of kortweg YMLP. De prestaties van elke mailing worden er nadien ook bekeken. Het e-mail adres van klanten wordt altijd gevraagd bij het openen van een klantenkaart. Die worden dan telkens in het programma toegevoegd.

"Dat werk valt reuze mee hoor. Ik doe dergelijke taken graag tussendoor als ik in de winkel een rustig moment heb", weet Sara.

Kennis en coaching

Sara beseft heel goed dat een en ander beter kan, maar "als kleine zelfstandige kan er heel wat kostbare tijd kruipen in al die zaken."

Het feit dat ze zelf voor heel wat andere taken instaat (verkoop, klantenservice, retouches, bestellingen, etalage, boekhouding, ...) maakt dat de beschikbare tijd voor marketing en communicatie eerder beperkt is.

Sara: "Ik merk wel dat het elke dag belangrijker wordt om van je te laten horen via sociale media en zo. Doe je dat niet, dan geraak je in een vergeethoekje! Daarom concentreer ik me nu eerst op facebook en ik merk dat mijn inspanningen lonen. Dat is altijd een fijn gevoel!"