Getuigenis: Meubelen De Boomhut

Over De Boomhut

demo

Jim Govaerts is zaakvoerder van De Boomhut. In 2 winkels vind je er baby-, kinder-, jeugd-, studiokamers en decoratie en ook kinderwagens en geboortelijsten. Klanten zijn vooral de werkende man en vrouw tussen 25 en 50 jaar in de midden tot midden hoog klasse.

Online is het bedrijf stevig vertegenwoordigd met een blog, een website én een webshop op www.deboomhut.be.

Website, blog, webshop

De website is reeds online sinds 2000. Blog en webshop sinds 2012.

"Het oorspronkelijk idee was om vooral decoratie online te verkopen en slechts een beperkt aanbod meubilair. We hebben echter gemerkt dat de meubelen het goed doen online en daarom gaan we hier dus in uitbreiden."

Jim Govaerts

In de 2 winkels zijn de meubelen bovendien veel uitgebreider vertegenwoordigd. Online en offline groeien dus naar elkaar toe. Als we kosten en baten van de webshop enkel op de webshop afrekenen, maken we nog geen winst. Maar elk online kanaal versterkt het andere én versterkt ook het bezoek in de winkel. Het is iets moeilijker te meten, maar website, blog en webshop dragen zeker bij tot de winkelverkoop. Er is bovendien beslist om een nieuwe website/webshop te bouwen waar alles in één geheel zit. Nu zijn die nog afzonderlijk en dat blijkt achteraf bekeken niet zo'n goed idee.

En wat met concurrentie en de prijsdruk?

"De druk op de prijs en de grotere concurrentie door grote aanbieders zijn de grootste zorgen waar we vandaag mee geconfronteerd worden. Ook de vindbaarheid vergt behoorlijk wat inspanningen. Online is het een bijzonder grote winkelstraat geworden waarin het een uitdaging is om je te profileren. Maar we gaan ervoor."

Jim Govaerts

Gebruiksvriendelijkheid voor de klant, aanpassing voor smartphones en de zoekfunctie waren thema's die moesten worden aangepakt. Binnenkort zullen die een grote verbetering met zich meebrengen door het nieuwe project.

Jim en zijn team volgen de prestaties in Google Analytics wel, maar eigenlijk niet echt op de voet.

"We hebben voor het uittekenen van het nieuwe project wel heel veel uit Analytics geleerd. Die hebben ons ook geholpen om een aantal beslissingen te nemen."

Over verkopen via handelsplatformen is nog niet concreet nagedacht.

Google Mijn bedrijf

De weergave in Google Mijn Bedrijf zit goed in elkaar, al is er wat concurrentie van enkele "Boomhut" basisscholen. Zoek je op "de boomhut speciaalzaak" of "de boomhut kinderkamers" dan krijg je een mooie weergave van alle informatie.

Zoeken op "de boomhut kinderkamers Geel" brengt tenslotte de winkel in Geel naar voor.

Sociale media

Facebook, Pinterest en ook Twitter neemt het duo Jim en medewerkster Kim voor hun rekening. Ze besteden er gemiddeld 1 à 2u per week aan. 2 berichten per week worden via Facebook de wereld in gestuurd.

Jim: "Dit staat steevast in onze agenda vastgepind! Dat is onze vorm om het planmatig aan te pakken. Dat werkt heel goed op die manier. Ook omdat we die taken wat kunnen verdelen en het geen solo-verhaal wordt."

E-mail marketing

Via Createsend worden regelmatig nieuwsbrieven verstuurd naar klanten.

"We volgen het succes van de mailings op via het systeem en merken toch dat heel veel mensen de mails niet openen. Dat is een werkpunt in elk geval."

Kennis en coaching

Een nieuwe taakverdeling met de medewerkers is in de maak om tijd te maken en kennis op te bouwen omtrent de taken die met online te maken hebben. Dat moet een aantal zaken beter mogelijk maken. Alles draait om beschikbaarheid en tijd natuurlijk, maar Jim en zijn team mogen best trots zijn op het traject dat ze hebben afgelegd. De ervaring die ze hebben opgebouwd kan hen niet meer worden afgepakt. Daar kunnen ze verder op bouwen.