Getuigenis: Interieur Vida Design

Over Vida Design

Nancy Windels en haar man, Geert, runnen samen een winkel in het hart van Roeselare. Ze verkopen er "alles om je interieur in te richten". Maar dan wel volgens hun eigen "VIDA" concept: Verrassend, Innovatief, Duurzaam en Apart.

Klanten bevinden zich doorgaans tussen de 25 en 55 jaar en het zijn vooral vrouwen met een gezin uit de middenklasse of iets hoger. Ze hebben interesse in wonen en decoratie, film, nieuws, reizen en hebben weinig tijd om te shoppen.

"De helft van de klanten komt uit de stad zelf. 20% uit de regio groot Roeselare en 5% van de klanten komen uit andere Vlaamse provincies en soms ook uit Frankrijk", vertelt Nancy, die het - terecht - graag nauwgezet bijhoudt.

Webshop

Website, webshop en blog zijn samengebracht in een nieuw geheel sinds september 2015.

Nancy: "We hebben veel aandacht besteed aan de goede indeling op de webshop en vooral nagedacht hoe consumenten zoeken. De website is daarom ingedeeld volgens de ruimtes in de woning."

Het aanbod verschilt lichtjes tussen de winkel en de webshop. Enerzijds komt dat door de beperkte ruimte in de winkel (er zijn dan ook meer meubeltjes te koop via de webshop) en anderzijds wordt glaswerk vermeden op de webshop omdat dit problemen geeft bij het verzenden.

Elk product op de website heeft zijn eigen pagina, met daarin goede productfoto's. Dat bleek een huzarenstukje om dat allemaal voor mekaar te krijgen. Met de hulp van een jobstudent ging het echter een pak vlotter. Het bleek een slimme en prijsbewuste oplossing, want het initiële invullen van alle producten is een intensief werkje.

Nancy: "We hebben de webshop in alle stilte online gezet, zoals gepland. Niet voor 100% afgewerkt, maar dat gebeurde dan in de weken daarna. Na een 5tal weken hebben we de webshop officieel aangekondigd tijdens een opendeur weekend. Heel leuk: nog voor we de echte aankondiging deden, hebben we toch al een 4tal mooie verkopen gerealiseerd. Dat geeft toch een goed gevoel!"

Nancy en Geert beseffen dat het lanceren van een webshop geen eindpunt is, maar slechts een nieuw begin. Zo moet nog veel ontdekt worden in Google Analytics en is de cross-selling invulling van de webshop helemaal nog niet 100% perfect. Er moet ook kennis opgebouwd worden omtrent diverse nieuwe aspecten en zo komen ze wel eens handen tekort.

Net als in een winkel is een webshop ook nooit àf. Maar tijdens de kalme periodes in de winkel kan ik daarmee aan de slag. Ik run nu dus 2 winkels tegelijk.

Nancy Windels

Google Mijn Bedrijf

Omdat de webshop pas klaar is, wordt de aandacht nu gericht op zaken zoals Google Mijn Bedrijf.

Geert: "We laten ons begeleiden door een e-commerce coach en die zorgt ervoor dat we die zaken goed verzorgen. Zelf moeten we vooral met onze zaak bezig zijn. De coach houdt ons ook alert en leert ons heel wat zaken aan. Die wisselwerking is echt super. Alleen zouden we die inzichten niet kunnen verwerven."

De weergave van Vida Design verbeteren op Google Mijn Bedrijf staat dus ook op het programma, zodat mensen die online zoeken direct alle info hebben over de winkel. Ook op de smartphone of tablet. Toch belangrijk, zeker om de combinatie webshop - winkel naar voor te brengen.

Marktplaatsen

Verkopen via markplaatsen of handelsplatformen is niet de bedoeling:

Nancy: "Ik overweeg het niet onmiddellijk omdat bijvoorbeeld bol.com op deze manier misschien de kleine online ondernemer zal verdringen. De strijd van de kleine ondernemer tegen die grote jongens zal moeilijker worden, ook omdat die een deel van de winst moeten afstaan aan marktplaatsen. Maar we luisteren ook hier naar onze e-commerce coach. Als er overtuigende redenen zijn om het wél te doen, dan gaan we ervoor."

Sociale media

Nancy: "Facebook en Pinterest gaan voorop bij ons. Dat zijn ook de plaatsen waar onze klanten zich bevinden. Graag wil ik ook binnenkort opstarten met Instagram, want dat is ook een sterk medium voor onze doelgroep."

Nancy doet alles zelf en spendeert er toch gemiddeld een vijftal uur per week aan. Soms ook wel eens tiental uur. Dat komt omdat de blog en de e-mail nieuwsbrieven én sociale media samen horen en elkaar versterken. Je moet dus tegelijk met al die verschillende kanalen bezig zijn.

Nancy: "Ik post een tweetal facebookberichtjes per week en het publiceren wordt vooruit gepland sinds kort. Wekelijks vul ik foto's op Pinterest aan en minimum maandelijks stel ik een blogbericht op. Dat werk doe ik zelf heel erg graag en ik kan het ook doen tijdens rustige momenten in de winkel. Een ideale combinatie!"

E-mail marketing

De nieuwsbrief wordt maandelijks verstuurd. Het verzendmoment is ook ingesteld en gepland. Dat gebeurt met Your Mailing List Provider (YMLP), een software pakket waar Nancy al enige tijd mee werkt en best wel tevreden over is.

Adressen verzamelen gebeurt onder andere in de winkel (bij het aanmaken van een nieuwe klant wordt ook het e-mail adres gevraagd). Ook de bezoekers van de webshop kunnen zich inschrijven voor het ontvangen van een nieuwsbrief.

Nancy: "Ik volg de prestaties van de mailings goed op en ik weet dat ik bovengemiddeld scoor wat het openen en lezen van de berichten betreft en het klikken op de links. Ik verneem ook van de klanten dat ze de mailings heel leuk vinden. Het is altijd fijn om dat te horen natuurlijk, want dan weet je dat dat vele werk loont."

Tijd en kennis

Nancy en Geert zijn heel enthousiast en vol goede moed gestart aan het online avontuur. Ze beseffen ook dat er nog kennis moet worden opgebouwd rond online marketing bijvoorbeeld en daar wordt stelselmatig werk van gemaakt.

Producten invoeren, blogberichten schrijven, foto's opzoeken of nemen en alles controleren op fouten is enorm tijdrovend en mag nooit onderschat worden. Met het inschakelen van een tijdelijke werkkracht is het hen gelukt.

Voor de verdere stappen en het streven naar een degelijk rendement, laten Nancy en Geert zich verder begeleiden door hun e-commerce coach.