Getuigenis: Fietsen iBike

Over iBike

Met iBike bvba runt Mark Groven als zaakvoerder 5 winkels in en rond Antwerpen met fietsen, accessoires en onderdelen. Klanten zijn van zeer uiteenlopende leeftijden en interesses. Logisch, want het gamma is ook heel breed: van loopfietsen over bakfietsen en mountainbikes tot elektrische fietsen.

Blog, website, webshop

fietsen ibike

Momenteel is er een website op www.ibike.be en die bestaat sinds 2011. De site is eerder informatief bedoeld en daarom zijn echte resulaten niet echt meetbaar.

Marc Groven: "We zijn de werkzaamheden gestart voor de bouw van een nieuwe website, webshop en blog. Alles in één. Al realiseren we dat stap voor stap. Het beheer van de webshop zal intern gebeuren. Daar zullen we moeten schakelen met de nodige tijd en mensen."

Google Analytics wordt heel af en toe eens bekeken, bekent Marc.

"Onze webbeheerder wordt tijdig ingeschakeld om ons hierover wat te informeren. Dat vinden we best wel OK. Tenslotte zijn wij specialisten in fietsen, niet in webanalyses. Goede afspraken met externe specialisten is de beste oplossing."

Google Mijn bedrijf

Onze vraag naar Mijn Bedrijf heeft bij Marc alvast een euh... fietsbelletje doen rinkelen:

"Het fenomeen was met niet bekend, tot je er in het kader van dit gesprek naar vroeg. Fijn. Bekijk ik meteen, want Google is natuurlijk heel belangrijk."

Als we dit even online bekijen, zien we dat de Google Shopping advertenties rechts bovenaan nogal wat ruimte innemen ten nadelen van de "Mijn Bedrijf" gegevens eronder. Een tip voor als de webshop er is: overweeg zeker om met Google Shopping van start te gaan! Meer hierover in onze themapagina's.

Sociale media

Op vlak van sociale media ligt de nadruk op Facebook: 1 persoon bij ibike kreeg hiervoor de verantwoordelijkheid en er wordt momenteel 1 uur per week voorzien.

Marc: "Dat is niet zoveel, en het wordt ook nog niet echt planmatig aangepakt. Maar met de komst van de nieuwe website en later de webshop zullen we dat wellicht herbekijken."

 

Email marketing

Met het pakket "Zoho campaign" worden e-mail nieuwsbrieven verstuurd naar adressen die in het CRM pakket zitten. Klanten dus. De frequentie ligt niet zo hoog: enkele keren per jaar. Na het uitsturen van de campagnes worden de statistieken niet nauwkeurig opgevolgd.

"Ik besef heel goed dat alles beter kan en moet. Wij hebben net een traject achter de rug met Agentschap Ondernemen waarbij men zeer kritisch gekeken heeft naar onze activiteiten. Daaruit zijn tal van aanbevelingen gekomen waar we nu mee aan de slag kunnen."

Kennis en coaching

Bijscholen en kennis opbouwen intern is de boodschap. Het opbouwen van de nieuwe vaardigheden die bij online verkopen nodig zijn, ontbreken nog grotendeels bij ons intern team.

Marc: "We hebben dit een tijdje uitbesteed aan een agentschap, maar we willen dit liever zelf in handen nemen. Intussen is er iemand intern die onze ambities mee helpt waarmaken in de komende jaren."