Getuigenis: Bakkersonline

Over bakkersonline

Maxim Sergeant is zaakvoerder van festit bvba de oprichter en bezieler van bakkersonline.be en aanverwante websites zoals slagersonline.be, broodhalen.nl en vleeshalen.nl.

De doelstelling klinkt al uit de gekozen domeinnamen: de sites zijn verzamelplaatsen waarop bakkers en slagers hun aanbod kunnen plaatsen en waar de bezoeker kan reserveren. Als commercieel bedrijf biedt Maxim naast een webshop voor de lokale handelaar ook advies en assistentie om online te verkopen. Op bakkersonline.be wordt brood & banket verkocht door de respectievelijke bakkers die mee instappen in het verhaal.

"We zijn sinds 2010 actief. Momenteel zijn er ongeveer 120 bakkers actief op ons platform en dat groeit dagelijks aan. Het zijn meestal de vrouwen van de bakkers die de beslissingnemers zijn. We zijn in elke provincie actief."

Maxim Sergeant

Consumenten vinden we vooral in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar. Die zijn goed voor meer dan 60% van de aankopen.

Webshop

90% van het assortiment in de winkel is ook op hun Bakkersonline pagina te vinden, dus zo'n groot verschil in het aanbod is er niet. De basis van de webshop is de bedrijfspagina van de bakker. Het heeft geen zin om per product een andere pagina aan te maken. De klant heeft vooral nood aan een snelle en efficiënte methode om verschillende producten in één keer te bestellen. Een voorbeeld van zo'n pagina vind je op http://bakkersonline.be/bakkerijdelice.

Maxim: "Elke bakker krijgt van ons een professionele fotoshoot. Op die manier bekomen we ook kwaliteitsvolle beelden die overal gelijk zijn."

Maxim is bijzonder opgetogen over het hele opzet en de cijfers die hij haalt. "Zeker en vast, het laatste kwartaal hebben we een groei van +25% en dat vinden we heel goed. De laatste maanden stijgt het aantal bakkers & consumenten die Bakkersonline gebruiken zeer sterk."

Verbetering is altijd mogelijk. Zo is er op dit moment nog geen centrale delivery dienst. "Sommige bakkers leveren zelf aan huis en bij anderen moet je het afhalen maar niet aanschuiven (Bakkersonline pick up point in de winkel). Wij zouden graag de Bakkersonline delivery dienst aanbieden, maar dat is moeilijk vanwege de hoge logistieke kosten & wettelijke belemmeringen in België."

Google Analytics wordt wekelijks bekeken om evoluties op te volgen.

Wat vindt de bakker daarvan?

We gingen even polsen bij Bakkerij Delice in Aalter.

Caroline is meteen enthousiast. Ze vertelt ons dat er tijdens de week enkele bestellingen per dag via bakkersonline.be binnenkomen maar dat het vooral tijdens het weekend veel wordt gebruikt. "Dan zijn het vooral vrij grote bestellingen, waarbij je merkt dat de klant zelf - in alle rust - het gewenste aantal broodjes en taarten heeft aangeklikt, betaald en besteld. Een echt gemak voor ons, want die bestellingen kunnen we klaarmaken zonder uitleg en tijdverlies en de mensen moeten niet aanschuiven."

Bakkerij Délice neemt deel sinds het voorjaar van 2014 en is duidelijk een tevreden klant. "Vooral tijdens de kerstperiode is het een groot succes. Weet dat we heel veel tijd steken in het geven van uitleg aan onze klanten in de winkel over de kerstbuches en dergelijke. Die uitleg kunnen de mensen nu online vinden en op hun gemak bestellen. Iedereen wint er uiteindelijk bij." Door de online bestelmogelijkheid zijn er bij Caroline ook klanten bijgekomen van de omliggende gemeenten. Een factor die ze zeker toejuicht.

Google Mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf is gekend bij Maxim, maar de weergave kan beter.

Ideaal zou het hier zijn als een overzicht van de deelnemende bakkerijen in de buurt kan worden weergeven zoals bijvoorbeeld Torfs, AS Adventure, JBC, enz...

Sociale media

Twitter en Facebook zijn de sociale speeltuinen van Maxim. Hij klaart de klus in een half uurtje per week en hij erkent dat het allemaal wat meer gestructureerd en planmatig zou moeten gebeuren.

E-mail marketing

Maxim: "Als bedrijf zetten we vandaag geen e-mailmarketing in naar bakkers toe. We geven de bakkers zelf wel de mogelijkheid om nieuwsbrieven te versturen naar hun online klanten. We moedigen dit ook sterk aan."

Gegevens van potentieel geïnteresseerde bakkers worden op beurzen verzameld. Elk contact wordt met Teamleader (CRM oplossing) opgevolgd. Consumentengegevens verkrijgen we bij elke verkoop op Bakkersonline. Deze gegevens behandelen we met de nodige privacy.

Maxim: "Ik ben bezig met het uittekenen van een e-mail marketingplan. Ik wil meer communciatie voeren met zowel mijn klanten, de bakkers, als met de consumenten die via Bakkersonline bestellen. Ik wil beide groepen onderverdelen in segmenten om zo onder andere nieuwe functies te laten testen. Ik wil ook opvolgen wie de mails opent en wie niet, om zo in het vervolg de groepen verder in te delen en mensen die het nooit openen niet meer te mailen en spamming te vermijden."

Kennis en coaching

Maxim hoopt het gebrek aan tijd in de toekomst te kunnen opvangen door meer gemotiveerde mensen aan te werven. Hoe meer kennis, hoe beter. Continu bijleren is de boodschap.